Kuume ja salmonellan aiheuttama vatsatauti riivasivat Jari-Matti Latvalaa Portugalin rallissa kolme viikkoa sitten. Nyt Sardinian rallin kynnyksellä hän on parisen kiloa kevyempi kuin ennen Portugalia, mutta valmis uuteen koitokseen.
- Söin kymmenen päivän antibioottikuurin Portugalin rallin jälkeen. Olen kunnossa, mutta toipuminen otti aikaa. Kisaan on vaikeampi lähteä, kun tätä rallia ennen ei ajettu testiä, Latvala kertoi.
- Torstain testierikoiskokeella pitää hakea hyvä fiilis ajamiseen, hän jatkoi.
Sardinian kapeilla teillä on paljon irtosoraa. Se tarkoittaa, että lähtöpaikalla ja rengasvalinnoilla on iso merkitys.
- Jos on ajojärjestyksen kärjessä ja erikoiskokeita ajetaan ensimmäistä kertaa, voi mennä pehmeällä rengasseoksella, mutta taaempana tuleva joutuu miettimään, mitä pehmeä rengas kestää, kun tie puhdistuu irtohiekasta, Latvala tuumi.
Kun autoissa ei ole kunnon ilmastointia ja ajetaan yli 30 asteen helteessä, kilpailu koettelee myös fyysisesti.
- Autossa on hitailla pätkillä lämpöä 50-60 astetta, Latvala arvioi
Hänninen: Perjantaina puhtaasti
Sardinian ralli on MM-sarjan puolenvälin krouvi, ja Latvala on pisteissä kolmantena. Hänen eronsa MM-sarjaa johtavaan Sebastien Ogieriin on 40 pistettä.
- Toivottavasti pääsen podiumille. Auto on luotettava, mutta täällä on monesti nähty, kuinka helppoa on rikkoa rengas, kun tien varret ovat täynnä teräviä kiviä. Pitää ajaa puhtaasti.
Perjantaina ajetaan noin 125 erikoiskoekilometriä. Ralli päättyy sunnuntaina, ja yhteensä reitillä on 312 erikoiskoekilometriä. Latvalan Toyota-tallitoveri Juho Hänninen korostaa perjantain ajopäivän tärkeyttä.
- Siihen pitää keskittyä, että perjantai tulee puhtaasti. Siten saa lähtöpaikan, jolla pääsee lauantaina ajamaan puhtaammille teille, Hänninen sanoi.
Kisan avauspäivän ajojärjestyksen kärkipaikasta huolimatta Ford-kuljettaja Ogier ampaisee Sardinian ralliin ennakkosuosikkina. Kisan avauspäivänä torstaina ajetaan vain yksi erikoiskoe.