Jari-Matti Latvalan manageri Timo Jouhki on vakuuttunut siitä, että suomalaistähti ajaa rallin MM-sarjassa myös ensi kaudella.
Latvalan suunnitelmat muuttuivat ensi vuoden osalta, kun hänen työnantajansa Volkswagen ilmoitti viime viikolla jättävänsä MM-sarjan kuluvan kauden jälkeen. Myös maailmanmestari Sebastien Ogier ja norjalaistähti Andreas Mikkelsen putosivat tyhjän päälle.
Volkswagenin ilmoitus räjäytti kuskimarkkinat tavallaan uudestaan auki ensi kauden osalta.
– Neuvotteluja on käyty siellä sun täällä, mutta mitään ratkaisua ei ole vielä tullut, Jouhki selvittää Latvalan tilannetta MTV Sportille.
Onko yksi näistä talleista ollut Tommi Mäkisen johtama Toyota?
– Ilman muuta on. Minä olen ollut yhteydessä kaikkiin tiimeihin Volkswagen-uutisen jälkeen.
Sopimusasioiden aikataulusta Jouhki ei osaa antaa tarkkaa arviota, mutta hän on lähes täysin varma, että Latvala jahtaa MM-titteliä myös ensi kaudella. Johonkin muuhun sarjaan siirtymisestä kaksikko ei ole edes keskustellut.
– Voi olla, että tilanne ratkeaa jo tämän viikon aikana, mutta se voi ratketa myös (kauden päätöskisan) Australian jälkeen. Uskoisin, että parin viikon sisällä saadaan homma selväksi.
– Jos välivuosi tulisi, mikä on epätodennäköistä, niin sitten voidaan katsoa muitakin sarjoja. Ei Jari-Matti ole indikoinut siihen suuntaan ollenkaan.
Latvalalla on sopimus ensi kaudesta Volkswagenin kanssa, joten palkkaa suomalaiskuski saa varmasti myös ensi vuodesta.
Kisaako joku Volkswagenin autoilla?
Volkswagenin ensi kaudelle suunnittelemat ja rakentamat autot jäävät nyt tyhjänpanteiksi.
– Uusissa autoissa on se ongelma, että Volkswagenin olisi pitänyt luokitella ne. Sitä se ei ole tehnyt. Minulla on sellainen käsitys, että Volkswagen ei halua sitä tehdä, Jouhki taustoittaa.
VW:n uusia autoja mikään yksityistalli ei siis voi käyttää, mutta saksalaisvalmistajan menopelejä saatetaan kuitenkin nähdä ralliteillä ensi kaudella.
– Vanhojen, luokiteltujen autojen kohdalla on jopa todennäköistä, että joku yksityistalli ostaa niitä ja ajattaa niillä varakkaita tai sponsoreilla ajavia kavereita.
Asiasta on kiertänyt huhuja rallipiireissä, ja esimerkiksi Volkswagenin sponsorina toimineen Red Bullin nimi on noussut esiin.
– Red Bull on ollut Volkswagenin pääsponsori, mutta en kuitenkaan usko, että se olisi kiinnostunut vanhemmista autoista. He voivat tukea jotain toista tiimiä, mutta en usko, että he perustaisivat puhtaasti oman tiimin, Jouhki summaa.