Rallin MM-sarjan kuljettajamarkkinoilla käy hurja kuhina siihen nähden, ettei Ott Tänakin ennenaikainen lähtö Hyundailta yllättänyt ketään.
LUE MYÖS: Suomalaiselle rallilupaukselle loistavia uutisia - ensi kaudeksi varmistui huippuluokan kalusto
LUE MYÖS: Japanin MM-rallissa vielä paljon pelissä – Kalle Rovanperällä on mahdollisuus Suomen ennätykseen
Kun kaudesta 2022 on jäljellä enää viimeinen, Japanissa ajettava osakilpailu ja kauden 2023 ensimmäinen osakilpailu Monte Carlossa on vain kymmenen viikon päässä, ensi kauden tallipaikoista voi sanoa hämmästyttävän vähän. Käytännössä varmaa on tässä kohtaa vain se, että Kalle Rovanperä ajaa täyden kauden Toyotalla, Thierry Neuville Hyundailla.
Esapekka Lappi on tiettävästi kiinnitetty Neuvillen rinnalle koko kauden kattavalla sopimuksella, mutta asiaa ei ole vielä vahvistettu.
Kaikki muu on täysin auki.
– Kautta aikain en muista näin mielenkiintoista tilannetta kuljettajamarkkinoilla MM-sarjassa, että olisi näin monia eri vaihtoehtoja, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa mehustelee käsillä olevaa tilannetta.
Kokonaisuus on mutkikas useammastakin eri syystä. Osa kuljettajista saattaa ajaa täyden kauden, osa osittaisen kauden. Joidenkin työt keskittyvät vain ja ainoastaan tallien Rally1-projekteihin, toisilla voi olla siinä sivussa roolia myös Rally2:ssa.
Vaikka Lapin Hyundai-siirrosta on jo uutisoitu, virallista pelin avausta odotetaan tässä vaiheessa Toyotan suunnalta.
– Sellainen fiilis on, että viikonloppuna ne Toyotan kuljettajat julkaistaan. Toyota ei tule jättämään julkaisuaan viime tinkaan, Ketomaa sanoo.
Se, ettei yksikään talli ole vielä vahvistanut mitään, voisi Ketomaan arvion mukaan kieliä siitä, että kulisseissa on jotain suurempaa meneillään.
– Kukaan ei veivaisi näin pitkään, jos ei siellä olisi joitain palikoita, jotka ovat erittäin merkittäviä liikkuvia osasia.
Isoimmat palaset ja kysymysmerkit liittyvät keskeisesti juuri Toyotaan. Palaako Tänak talliin? Mitä tekee tänä vuonna vain puolikkaan kauden ajanut Sébastien Ogier?
– Jotenkin tuntuu, että se (Ogier) ei ole vielä tehnyt päätöstä, ajaako koko kauden vai ei. Jos Ogier sanoo, että hän haluaisi ajaa koko kauden Toyotalla, se on se, mikä vielä muuttaisi tilanteen päälaelleen.
– Minun veikkaukseni on, että Tänakilla on Toyotalta tarjous ja siellä on käynnissä kovat neuvottelut. Siellä ehkä katsotaan myös mahdollisuuksia pyörittää Rally2-projektia, joka Tänakilla on ollut Hyundain kanssa.
Toyotan jahkailu heijastuu myös muihin talleihin.
– M-Sportilla ei tehdä mitään ennen kuin nähdään, pääseekö Tänak sopimukseen Toyotan kanssa. Jos ei pääse, neuvotteluvaltit ovat vähän Malcolmin (Wilsonin) puolella.
– Silloin katsotaan Tänakin todellinen halu, ajaako hän sydämestä vai rahasta. Näkisin, että Ott ajaa myös sydämestä; ei se ole pelkkä raha, joka vaikuttaa hänen asioihinsa.