Suomen joukkoviestintämarkkinat kehittyivät viime vuonna tuttuun tapaan, kertoo Tilastokeskus. Sanomalehti- ja aikakauslehtimarkkinoilla otettiin takapakkia, mutta nettimainonta kasvoi reippaasti.
Koko joukkoviestintämarkkina kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 1,2 prosenttia ja oli arvoltaan 3,8 miljardia euroa. Sanomalehtien ja aikakauslehtien toimialoilla myynti laski noin kolme prosenttia. Internetmainonta kasvoi reilut 13 prosenttia ja kirjamyynti kuusi prosenttia.
Suoratoistopalvelut ovat vieneet tilaa videotallenteiden myynniltä ja vuokraukselta, joiden markkinat pienenivät lähes neljänneksen.
Kustannustoiminta, johon lasketaan lehdet ja kirjat, muodostaa edelleen suurimman siivun Suomen joukkoviestintämarkkinoista. Sähköisen viestinnän osuus kasvaa kuitenkin tasaisesti yhä suuremmaksi.