Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan tapauksesta, jossa Finnairin Tokioon lähdössä ollut kone luisteli päin opaskylttiä Helsinki-Vantaalla viime helmikuussa. Otkes huomauttaa, että lentokentän turvallisuudesta pitäisi pystyä huolehtimaan myös pandemian aikana ja liukkaalla kelillä ja jos se ei ole mahdollista, kenttäalueen osia tulisi sulkea.
Finnairin Airbus A350 -tyyppinen lentokone liukui osin ulos liukkaalta rullaustieltä Helsinki-Vantaan lentoasemalla alkuillasta viime helmikuussa.
Onnettomuustutkintakeskus aloitti aiheesta tutkinnan ja tiedottaa nyt, että lentoaseman pitäjän pitää pystyä varmistamaan kenttäalueen turvallisuus lentoliikenteelle myös vaikeissa keliolosuhteissa ja esimerkiksi pandemian aikana.
– Jos tätä ei voida tehdä, kenttäalueen osia täytyy tarvittaessa sulkea, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.
– Vastuuta turvalliselle toiminnalle vaikeissa keliolosuhteissa ei voi jättää vain miehistön suoriutumisen varaan.
Helsinki-Vantaan lentoaseman talvikunnossapidon henkilöstöä oli vähennetty noin puoleen vuoden 2020 lopulla COVID-19-pandemian ja lentoliikenteen vähentymisen seurauksena. Otkesin mukaan organisaatiomuutos ja sen hallinta oli jäänyt lentoaseman pitäjän harteille ja riskiarvio ja turvallisuuspoikkeamien hallinta olivat jääneet puutteellisiksi.
Tämä vaikutti Otkesin mukaan osaltaan onnettomuuteen liukkaan kelin lisäksi.
Vaaratilanteen vakavuutta ei oivallettu
Otkesin mukaan selvisi myös, ettei lennonrekisteröintilaitteita varmistettu asianmukaisesti vaaratilanteen jälkeen, koska vaaratilanteen vakavuutta ei oivallettu. Lentokoneen miehistölle ei myöskään ollut käytännön ohjeita ohjaamon äänitallentimen varmistamiseen. Toimenpide olisi ollut tärkeä tapahtumien syiden selvittämiseksi.
Otkes antaa kolme suositusta, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin jatkossa. Ensimmäinen koskee kenttäalueiden sulkemista koskevan päätöksenteon selkiyttämistä.
– Finavia Oyj:tä suositetaan kehittämään selkeät päätöksenteon kriteerit ja menettelyt lentoaseman kenttäalueen tai sen osien sulkemiseen keliolosuhteiden vuoksi tai varmistamaan edellytykset niiden turvalliselle käytölle.
Kaksi suosituksista on kohdennettu Liikenne- ja viestintävirastolle.
– Liikenne- ja viestintävirastoa suositetaan kehittämään valvontaa ilmailuorganisaatioiden toimintakentän nopeiden ja merkittävien muutosten varalta sekä tukemaan olemassa olevien organisaatioiden omavalvontaa, Otkes tiedottaa.
– Lisäksi tulee varmistaa, että lentoyhtiöiden käytännön toimintaohjeistukset sisältävät lennonrekisteröintilaitteiden varmistamisen.