Kun AirAsian matkustajakone katosi sunnuntaina, sen musta laatikko ja tieto onnettomuuteen johtaneista tapahtumista hävisivät samalla.
Uutiskanava CNN esittääkin sivuillaan aiheellisen kysymyksen: Elämme aikaa, jossa Netflix ja musiikki striimataan suorana mobiililaitteisiimme. Kun lisäksi lentokoneissa on langattomat Wi-Fi yhteydet verkkoon, niin miksi ne eivät välitä lentotietojaan maahan reaaliajassa?
Teknologia lentotietojen reaaliaikaiseen lähettämiseen maan kamaralle todellakin on olemassa.
CNN kertoo esimerkkinä kanadalaisesta Flyht Aerospace Solutions -yhtiöstä, jonka kehittämä järjestelmä seuraa tietoja lentokoneen sijainnista, korkeudesta ja toiminnasta. Järjestelmä lähettää suorana striiminä tietoa, mikäli jotakin menee vikaan - oli kyse sitten pienistä ongelmista tai vakavista onnettomuusriskeistä.
Tällaista järjestelmää ei ollut käytössä kadonneessa AirAsian lentokoneessa. Jos järjestelmä olisi ollut koneessa, niin sen löytäminen olisi paljon helpompaa.
Lentotietojen striimauksesta keskusteltiin jo vuonna 2009, kun Air Francen kone syöksyi mereen. Koneen mustien laatikkojen etsintään kului kaksi vuotta.
Maaliskussa Malaysia Airlinesin lento 370 katosi. Kyseistä konetta ei ole vieläkään löydetty.
Malaysia Airlinesin koneen kadottua kanadalainen First Air -lentoyhtiö otti ensimmäisenä yhtiönä Flyhtin järjestelmän käyttöönsä kaikkiin koneisiinsa. Silti vastaavaa teknologiaa ei ole käytössä suurilla lentoyhtiöillä. Ja kysymys kuuluu jälleen: miksi ihmeessä?
Tähän on olemassa useita syitä. Ensinnäkin lentokoneet katoavat melko harvoin. Tosin viimeaikoina näin tuntuu käyneen usein.
Toisaalta tietojen laajamittainen livestriimaus kaikista lentokoneista loisi valtavan tietotulvan, jota voisi olla hankalaa analysoida.
Mutta asiantuntijoiden mukaan loppujen lopuksi kyse on kustannuksista.
– Lentoyhtiöt ovat varovaisia kustannusten suhteen. Yhtiöt eivät lisää ylimääräisiä turvatoimia, elleivät viranomaiset määrää niin, toteaa CNN:n ilmailualan analyytikko Mary Schiavo.
Flyht-yhtiö puolestaan toteaa, että sen järjestelmä maksaa vain noin 100 000 dollaria ja se on suunniteltu säästämään rahaa. Järjestelmän avulla lentoyhtiöt voivat seurata myös koneiden polttoaineen kulutusta, kun ne saavat tarkempaa ja konkreettisempaa tietoa asiasta. Jos taas lennon aikana tulee jotain vikaa, niin korjaavat osat ja mekaanikot saataisiin kentälle välittömästi paikalle.
Ilmailualan konsultti Michael Boyd uskoo, että lentoyhtiöt alkavat ottaa kyseisiä järjestelmiä käyttöön lähivuosina.
–Jos kerran GPS tietää missä autoni kulkee ja kännykkäni tietää missä minä olen, niin luulen että keksimme keinon myös paikantaa 747-koneen.