Yhdysvaltalaiset ja saksalaiset tutkijat selvittävät parhaillaan mittauslennoilla erilaisten polttoaineseosten vaikutusta lentokoneiden päästöihin. Lentoliikenteen päästöjen vähentäminen on edennyt hitaasti, koska liikenne kasvaa nopeasti ja biopolttoaineiden hinta korkea.
Kahta lentokonetta valmistellaan tutkimuslennolle.
Airbus-320 konetta seuraa NASAn DC-8 -kone, joka on lentävä laboratorio. Se on varustettu tutkimuslaitteilla, jotka mittaavat edessä lentävän koneen päästöjä.
Biopolttoaineet vielä liian kalliita
Tutkijat vertailevat perinteistä suihkukoneen polttoainetta kerosiinin ja biopolttoaineen seokseen.
– Testaamme vaihtoehtoisia polttoaineita. Uskomme, että ympäristö hyötyisi niiden käytöstä ja sitä yritämme todistaa, selittää NASAn lentolaboratorion tutkimusjohtaja Bruce Anderson.
Tarkoitus on selvittää, voiko erilaisella polttoaineseoksella vähentää lentoliikenteen päästöjä. Tutkijat ovat jo havainneet, että päästöt voidaan puolittaa, jos polttoaineessa on puolet kerosiinia ja puolet biopolttoainetta. Käytännössä seos on kuitenkin liian kallista. Lentoliikenteen biopolttoaine maksaa noin kolme kertaa enemmän kuin kerosiini.
– Suunnitelma 50-50 -sekoitussuhteesta ei valitettavasti ole toteutettavissa biopolttoaineen saatavuusongelmien ja hinnan takia, arvioi Saksan ilmakehäkeskuksen (DLR) tutkija Patrick Le Clerq.
Pienempikin bio-osuus voi riittää
Nyt tutkijat kokeilevat, voitaisiinko sama hyöty saavuttaa pienemmällä biopolttoainemäärällä.
– Selvitämme biopolttoaineen 30 prosentin osuutta. Se vähentää hiilidioksidipäästöjä ja voimme ehkä silti saavuttaa 50 prosentin vähennyksen nokipäästöissä.
Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (ICAO) on asettanut tavoitteeksi vähentää lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Toistaiseksi lentoliikenteen päästöjen vähentäminen on edennyt hitaasti.