F1-mestari Lewis Hamilton arvelee Ferrarin päässeen uuden autonsa kimppuun ainakin kuukautta aiemmin kuin Mercedes, mikä näkyy Barcelonan talvitestien suoritustasossa.
LUE MYÖS: Ferrarin meno ei hirvitä Valtteri Bottasta: ”Jos teemme oikeat ratkaisut, olemme vahvoja”
Niin Hamilton, hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas kuin Mercedes-pomo Toto Wolff ovat puhuneet läpi testien Ferrarin olevan edellä autonsa kehityksessä. Kauden avaamaan Australian kisaan on enää pari viikkoa, joten Brackleyn tehtailla on edessä kiireisiä aikoja.
– Ferrarin vauhti on erittäin, erittäin hyvää tällä hetkellä. Haasteesta tulee kovempi kuin koskaan tätä ennen, Hamilton ennakoi viimeisenä testipäivänä.
Ferrari pystyi irrottamaan resurssit uuteen autoon aiemmin?
Hamilton kuitenkin muistuttaa, että myös viime kaudella Ferrari tuli alkukauden kisoihin vahvempana ja onnistui myös kesällä ponnahtelemaan Mercedeksen edelle. Loppukauden romahduksen myötä italialaistiimi on voinut suunnata katseensa jo tulevaan.
– Mitä todennäköisimmin he ovat aloittaneet autonsa suunnittelun vähintään kuukautta aiemmin kuin me, Hamilton arvelee.
– En olisi myöskään yllättänyt, jos Ferrarilla olisi meitä enemmän porukkaa, koska Italiassa ei ole kuulemani mukaan kovin helppo irtisanoa ihmisiä, hän tokaisee.
– Jos näyttää siltä, ettet ole voittamassa mestaruutta, niin todennäköisesti irrotat väkeä jo seuraavan vuoden projektiin.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen korvaaja teki pelottavan paljastuksen – antoi lisäpontta F1-varikon ykköspuheenaiheelle
Ferrarin etumatka voi johtua lukemattomista syistä
Puheet Ferrarin puolen sekunnin etumatkasta kierrosajoissa ovat silti yhä varsin epämääräisiä. Testeissä tiimit saattavat ajaa täysin erilaisilla säädöillä ja osilla kuin kisaviikonlopun säädellymmissä olosuhteissa.
– Testien perusteella voi päätellä mitä vain. Voimme mennä sinne (Australiaan) ja olla edellä, jäljellä tai tasoissa, Hamilton heittää.
– On mahdotonta sanoa pelkän GPS-datan perusteella, millä bensamäärällä tai moottoriasetuksilla he ajavat. He ovat esimerkiksi suorilla nopeampia kuin me. Se voi johtua siitä, että heillä on autoissaan taipuisat siivet, joita heillä on aiemmin ollut.
– He ovat myös voineet ottaa moottorista enemmän irti. Tai sitten heillä on yleisesti vähemmän ilmanvastusta ja meillä enemmän painoa, Hamilton listaa mahdollisia syitä.
Mercedes ei voi luottaa asioiden vain korjaantuvan
Kaiken tämän epämääräisen datan pohjalla Mercedeksen on silti tehtävä itselleen vertailukohta, johon tähdäten tiimi tekee töitä.
– Me emme voi vain luottaa siihen, että tilanne on parempi kuin miltä se näyttää. Emme voi nojata siihen. Meidän täytyy tehdä töitä kuroaksemme kiinni eron, jonka oletamme olevan olemassa, hän selventää.
Vaikka puhe pyörii jatkuvasti Mercedeksen ja Ferrarin välisessä kaksintaistelussa, Hamilton laskee vielä mukaan myös ainakin Red Bullin ja miksei muitakin tiimejä.
– Minun mielestäni kärjessä on nyt kolme tallia, mutta myös sen takana olevat ovat kuroneet eroa kiinni. En tiedä, mikä tiimi on tällä hetkellä neljäntenä, mutta he (keskikasti) ovat paljon lähempänä kuin aiemmin. Jos se oli aiemmin sekunnin, niin nyt se on ehkä jotain puolen sekunnin luokkaa.