F1-sarjan urheilujohtaja Ross Brawn haluaa viilauksia sprinttilähtöihin, joita lajiin on tulossa tämän kauden kokeilujen jälkeen entistä enemmän.
Formula 1 otti kuluvalla kaudella käyttöön 100 kilometrin mittaiset sprintit, joilla määritellään kisaviikonlopun lauantaisin lähtöjärjestys varsinaiseen osakilpailuun, joka ajetaan edelleen tavallisella paikallaan sunnuntaisin.
Aika-ajot puolestaan ajetaan perjantaisin, mutta paalupaikkamerkinnän saa tilastoihin sprintin, ei aika-ajon perusteella. Näin kävi 101 paalupaikan ennätystä jatkuvasti parantelevalle Lewis Hamiltonille, joka oli nopein Britannian GP:n aika-ajoissa, mutta hävisi Max Verstappenille paikan sprintissä.
F1-pomo Ross Brawn viilaisi käytäntöä.
– Fanit, media ja kuljettajat ovat toistuvasti kommentoineet, että henkilö, joka tekee nopeimman kierrosajan pienellä bensamäärällä, on paalupaikan haltija, Brawn kertoo.
– Emme varmaankaan tulleet ajatelleeksi sitä, kun loimme tämän uuden formaatin. Henkilökohtaisesti haluaisin muuttaa paalupaikan määräytymistä, mutta nämä asiat päätetään (Kansainvälisen autoliiton) FIA:n ja tiimien kesken.
Muun muassa F1-mestari Nico Rosberg on kutsunut paalupaikan antamista sprinttivoittajalle ”historiallisten F1-tilastojen kannibalisoinniksi”.
Tulevalla kaudella F1-sarjaan suunnitellaan peräti kuutta sprinttiviikonloppua. Joka paikkaan muutos ei sen sijaan sovi ohitusvaikeuksien takia, mutta Brawnin mukaan tapahtumille on rutkasti kysyntää. Uudella ohjelmalla järjestäjät saavat katsojille mielenkiintoisia tapahtumia jokaiselle ajopäivälle.
– Minusta on selvää, että jokainen promoottori haluaisi sprintin, Brawn kommentoi.
– Meillä on vielä muutamia kysymyksiä pohdittavana. Yksi on se, miten jaamme sprintit vuoden ajalle. Emme varmaan haluaisi sellaista ensimmäiseen tai viimeiseen kisaan.
Brawnin mukaan harkinnassa on myös sprintissä jaettavien MM-pisteiden lisääminen. Nykyisin sen voittaja saa kolme, kakkonen kaksi ja kolmonen yhden pisteen. Muille porkkanana on ollut lähinnä lähtöruudun parantaminen sunnuntain kisaan.