Tallipäällikkö Christian Horner näkee Red Bullin aloittaman F1-moottorituotannon yhdeksi askeleeksi eteenpäin kokonaisvaltaisena valmistajana. Silti taustayhtiön maine pysyy edelleen sitkeästi mukana.
Red Bull ottaa tämän kauden jälkeen Hondan valmistamat voimayksiköt vastuulleen. F1-sarjan moottorikehitys jäädytetään vuoteen 2025 asti, joten brittitallilla on aikaa aloittaa valmistajan rooliin tutustuminen.
Sääntöjäädytyksestä huolimatta Red Bull tarvitsee moottoritehtaalleen ison joukon asiantuntevaa työvoimaa.
– Aikataulu on erittäin aggressiivinen, jotta saamme tehtaan täyteen toimintakuntoon, Horner kertoo The Race -sivustolle.
– Nyt olemme kokoamisvaiheessa. Hankimme oikeanlaisia ihmisiä, ja käytämme täysin samaa filosofiaa, kuten olemme tehneet autonvalmistuspuolellekin.
Red Bull on vuosien saatossa kasvattanut mainetta Adrian Neweyn vetämän suunnitteluosaamisensa ansiosta. Moottoreihin satsaaminen on seuraava askel kokonaisvaltaisessa F1-toiminnassa. Christian Horner muistaa silti, ettei yhtiötä ole aina otettu tosissaan taustansa takia.
– Olemme osoittaneet, että voimme onnistua autonvalmistuksessa. Ihmiset eivät minusta ottaneet Red Bullia vakavasti, kun se tuli sarjaan valmistajana. Eräskin kuljettaja kutsui meitä vain energiajuomayhtiöksi, Horner näpäyttää Mercedes-mestari Lewis Hamiltonia.
Hornerin muisti on tunnetusti pitkä. Hamiltonin kuuluisasta möläytyksestä on jo kymmenen vuotta aikaa. Tuolloin Red Bull oli voittanut ensimmäisen mestaruutensa Sebastian Vettelin kanssa. McLarenilla silloin ajanut Hamilton oli alkukaudesta 2011 uhmakkaalla tuulella, kun häneltä kysyttiin Red Bullin mahdollisuuksista dominoida lajia jatkossa.
– Olen 100-prosenttisen varma, etteivät McLaren ja Ferrari anna sen tapahtua. He eivät ole olleet yhtä pitkään tiiminä kuin me.
– Red Bull ei ole autonvalmistaja. He ovat energiajuomayhtiö. Kyse on juomavalmistajasta vastaan McLarenin ja Ferrarin historia, Hamilton uhosi.
Red Bull voitti kuitenkin kolme seuraavaa mestaruutta ennen kuin Hamilton pystyi Mercedeksen ylivoimalla pysäyttämään tallin voittokulun siirryttäessä V6-hybriditurbomoottoreihin.