Lidl kirii ruokakauppajättejä – "Asiakkaat ovat tulleet entistä hintatietoisemmiksi ruokakaupassa"

10:33img
Kiristyykö ruokakauppojen kilpailu, pohdittiin Huomenta Suomessa viime kuussa. Vieraina Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström ja SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Julkaistu 04.09.2023 20:04

MTV UUTISET – STT

Kauppaketju Lidl kasvatti liikevaihtoaan 5,7 prosenttia helmikuussa päättyneellä vuoden 2023 tilikaudellaan. Liikevaihto nousi 1 969 miljoonaan euroon ja liikevoitto 101 miljoonaan.

Lidlin talousjohtaja Sami Pyykönen totesi tiedotteessa, että kulujen nousu ja inflaatio heijastuivat kuluttajien ostokäyttäytymiseen.

– Asiakkaat ovat tulleet entistä hintatietoisemmiksi ruokakaupassa. Samalla yhä useampi on kiinnostunut tarjouksista ja halvoista hinnoista, joita me tarjoamme. Kasvumme oli viime tilikaudella muuta markkinaa nopeampaa, Pyykönen summasi.

Lue myös: Lidl laski tuotteidensa hintoja – miksei ketjulla ole ruoan verkkokauppaa Suomessa? 

Lidlin markkinaosuus Suomen päivittäistavaramyynnistä oli viime vuonna 9,8 prosenttia. Päivittäistavarakauppa PTY:n tilastoista ilmenee, että Lidlin osuus myynnistä on noussut hiljalleen viime vuosina. Vuonna 2021 lukema oli 9,6 prosenttia, vuotta aiemmin 9,5.

Kuluneella tilikaudella Lidl avasi seitsemän uutta myymälää, Helsinkiin ja Espooseen kolme ja yhden Nurmijärvelle. Lisää on luvassa.

– Kyllä Suomeen vielä Lidlejä mahtuu, etenkin suuriin kaupunkeihin, Pyykönen sanoi.

Kaikkiaan Lidlillä on Suomessa 202 myymälää, jotka työllistivät tilikauden aikana keskimäärin liki 5 800 ihmistä. 50 vuotta sitten perustettu saksalainen kauppaketju on yksi Euroopan suurimmista ja on toiminut Suomessa reilut 20 vuotta.

1:46img

Kauppaketju Lidl on ehtinyt toimia Suomessa jo 20 vuotta. Muistatko vielä, millaisen vastaanoton Saksasta rantautunut kauppaketju aikoinaan sai, ja miltä myymälöissä aluksi näytti?

Lue myös: Näin hintojen nousu iskee kulutukseen – palkankorotuksista vain laiha lohtu

Tuoreimmat aiheesta

Lidl