Kauppaketjut kilpailevat Suomessa halvimmasta ostoskorista. Samaan aikaan yhä useampi kuluttaja ostaa ruokansa verkkokaupan kautta. Mitä tekee Lidl?
Kilpailu suomalaisten ruokakauppaketjujen välillä tuntuu kiristyvän. Lidl ilmoitti tällä viikolla alentavansa pysyvästi osan tuotteidensa hintaa.
– Se on pysyvä hinnanalennus, eli ei ole mitään sellaista, että hetkeksi aikaa nyt lasketaan ja sen jälkeen taas nostetaan hintoja, selvensi Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström asiaa torstaina Huomenta Suomessa.
Koska markkinat elävät koko ajan, ei voida tietenkään puhua ikuisista hinnanalennuksista.
Forströmin mukaan hintojen alennus koskee noin viittä prosenttia Lidlin koko tuotevalikoimasta.
– Siellä on pastaa, riisiä, kahvia – perustuotteita, mitä suomalaiset arjessaan käyttävät.
Lue myös: Viimeinkin! Myllyn Paras antoi arvion, milloin makaronit palaavat kauppoihin
SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo S-ryhmän laskeneen puolestaan kevättalvella yli 400 tuotteen hintaa.
– Alennukset vielä kohdistuivat meillä lähtökohtaisesti edullisimpiin Xtra-tuotteisiin eli olemme vahvasti olleet omatoimisesti kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta vastaanottamassa, Päällysaho totesi Huomenta Suomessa.
Kauppaketjut seuraavat siis aktiivisesti toistensa peliliikkeitä ja hintakilpailu on jatkuvaa.
Ruoan verkkokauppa kasvanut – mitä tekee Lidl?
Sekä K-ryhmä että S-ryhmä satsasivat pandemiaikana isot paukut ruoan verkkokauppaan. S-ryhmän Päällysahon mukaan ketjulla oli ennen pandemiaa nettitilausmahdollisuus vain noin 30 kaupassa Suomessa, kun nyt kauppoja on jo lähes 300.
Lidlissä ruoan nettikauppaan ei kuitenkaan vielä ole Suomessa lähdetty. Forströmin mukaan kyse on puhtaasti kustannuksista.
– Ei olla vielä nähty tarvetta nettikaupalle. Se on totta kai iso lisäkustannus. Meillä on fokus siinä, että tarjoamme edullisimman ostoskorin asiakkaille Suomessa ja koetamme pitää omat kulumme mahdollisimman matalina.