Lidl oli pitkään salamyhkäinen yritys, kun saksalainen perheyhtiö tuli Suomeen lähes 14 vuotta sitten.
– Aluksi palkattiin paljon väkeä ja myymälöitä nousi kuin sieniä sateella. Silloin ei ollut aikaa keskittyä julkisuuteen, Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen muistelee.
– Vuonna 2010 linjasimme, että haluamme lähemmäksi suomalaista kuluttajaa ja yhteiskuntaa. Nyt olemme haluttu työnantaja, meille tuli huikea määrä 28 000 hakemusta kesätöihin, Sipponen sanoo MTV:n Uutisextrassa.
Lidl on ruokakaupan kolmonen 8,3 prosentin markkinaosuudella. S- ja K-ryhmät ovat selkeästi suurempia: S-ryhmän markkinaosuus on lähes 46 prosenttia ja Keskon vajaa 33 prosenttia.
Lue myös:
"Saako täältä edes suomalaisia banaaneja?" – näin alkoi Lidlin menestystarina Suomessa
– Viidessä vuodessa olemme kaksinkertaistaneet meidän asiakasmäärämme ja liikevaihtomme. Kasvu on tehty ilman kovin isoa myymälöiden uusperustantaa. Uusia myymälöitä on tullut tänä aikana turhankin vähän, Sipponen arvioi.
Tänä vuonna Lidl aikoo investoida Suomeen vähintään 130 miljoonaa euroa.
– Kolmas jakelukeskus Järvenpäähän, uusia myymälöitä, olemassa olevan verkoston laajentamista jos kaavat ja luvat sen sallivat. Olemme liikkeellä kasvuhakuisesti, Sipponen sanoo.
Lidl avaa ensi viikolla Keski-Suomessa Muuramessa 150. myymälänsä.
"Koko ruokaketjun pitää pärjätä"
S-ryhmällä on halpuutus, K-ryhmällä reiluutus, entä Lidl?
Toimitusjohtaja Lauri Sipponen ei ole lähtenyt mukaan keksimään uusia sanoja suomen kieleen.
– Me puhumme vain hintakilpailusta. Mutta uskomme vahvasti avoimeen, vapaaseen kilpailuun, Sipponen sanoo Uutisekstrassa.
Sipposen mukaan Suomessa ruokakaupan hintakilpailu on kovaa, mutta hieman erilaista kuin muissa maissa. Yksittäisissä tuotteissa hinta voidaan painaa jopa mielettömän alas.
– Se ei ole järkevää koko ruokaketjun kannalta, hän sanoo.
Ruuantuottajien ahdinko on pahentunut ja maaliskuussa viljelijät järjestivät traktorimarssin Helsinkiin.
– Kilpailu on tervetullutta ja tarpeellista, mutta kaikilla pitää olla inhimilliset edellytykset pärjätä, Sipponen arvioi tilannetta.
Lidlissä suomalaisten elintarvikkeiden osuus on yli puolet ympäri vuoden ja kesäaikaan paljon korkeampikin.
Sipponen muistuttaa, että Suomesta myös viedään yhä enemmän elintarvikkeita kansainväliseen Lidl-ketjuun.
– Teknologinen ja logistinen kehitys mahdollistaa ruuan kuljettamisen pitempiä matkoja, Sipponen sanoo.
– Näin voidaan tasapainottaa maailmalla ruokatilannetta, jos toisaalla on luonnonkatastrofi ja toisaalla ylituotantoa. Globalisaatiossa on paljon hyvääkin, hän muistuttaa.
Katso myös Uutisextra-ohjelma MTV3-kanavalla kello 19.10.