Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan stop-merkin noudattamatta jättäminen ei johdu siitä, että kuskit eivät osaisi liikennesääntöjä.
Suomalaisista kuskeista hieman yli neljännes ei pysähdy stop-merkin kohdalla lain velvoittamalla tavalla, kertoo Liikenneturva. Järjestön mukaan kuljettajien tietämättömyys liikennesäännöistä ei kuitenkaan ole virheen takana.
Liikenneturvan teettämässä kyselytutkimuksessa yhdeksän kuljettajaa kymmenestä tiesi, että stop-merkki velvoittaa pysäyttämään ajoneuvon.
– Stop-merkki on tunnistettava ja toimintakehotteeltaan selvä. Valitettavasti edelleen näyttää riittävän kuljettajia, jotka omasta mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä, koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa järjestön tiedotteessa.
– On selvää, että syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy ratin takaa, ei muualta.
Lue myös: Hämmentävä suora lähetys tenhonnut jo tuhansia: Miksi kukaan ei pysähdy tämän stop-merkin kohdalla?
Käytetään vaarallisissa risteyksissä
Savolainen muistuttaa, että stop-merkki velvoittaa pysähtymään niin, etteivät ajoneuvon pyörät pyöri. Pelkkä hiljentäminen ei lain mukaan riitä. Merkkiä käytetään usein vaarallisissa risteyksissä.
– Risteyksessä on voinut sattua paljon onnettomuuksia tai vaaratilanteita, joita pysähtymisvelvoitteella pyritään ehkäisemään ennalta, Savolainen sanoo.
– Risteyksessä voi olla huono näkemä, vilkas liikenne tai joku muu tarkkaavaisuutta vaativa syy.
Stop-merkin velvoittaman pysähtymisen paikka voidaan erikseen merkitä pysäytysviivalla. Jos viivaa ei ole, kuljettajan täytyy pysähtyä paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin. Rautatien tasoristeyksessä stop-merkki velvoittaa pysähtymään ennen tasoristeyksen ylittämistä viimeistään stop-merkin kohdalle.
Liikenneturva tarkkaili kuljettajien käyttäytymistä viime kesänä stop-merkkien kohdalla. Havaintoja tehtiin yhteensä yli 4 000 ympäri Suomen. Kyselytutkimukseen liikennesäännöistä vastasi viime maaliskuussa noin tuhat henkilöä. Heistä neljä viidestä oli autoilevia.
Kyselyn toteutti Kantar TNS.
Lue myös: Tässä kymmenen toimenpidettä ja tarkistusta, jotka autolle tulee tehdä ennen talvea – muistitko varmasti nämä kaikki?
Näin turvavälin pitäminen vaikuttaa tielle liittymiseen:
0:53