Autokorjaamobisnes kokee suuria muutoksia muun muassa keskittymisen myötä. Sähköautojen yleistyminen on kuitenkin aiheuttanut yllättävän seurauksen, sillä sähköautot vaikuttavat tarvitsevan vähemmän perinteistä mekaanista huoltoa.
Norjassa jo joka toinen myyty auto on täyssähköauto. Sähköautojen määrän kasvu on johtanut maassa pulaan niiden korjauskapasiteetista.
Pohjoismaiden suurin vauriokorjaamoketju Werksta laajeni Norjaan viime syksynä. Yhtiö pyrkii laajentamaan Norjan verkostoaan voimakkaasti jo tänä vuonna.
– Sähköautojen määrän kasvu on ollut viime vuosina niin merkittävää, että kaikki toimijat kamppailevat sen kanssa, että saisivat lisättyä kapasiteettia, sanoo Werkstan suuromistaja ja konsernijohtajan paikalta yhtiön hallitukseen siirtyvä Patrik Puskala.
Sähköauto tarvitsee vähemmän huoltoa
Vaikka kapasiteettia uupuu, perinteisten toimijoiden osalta sähköautojen määrän kasvu näkyy siten, että autojen huolto- ja korjaustarpeet ovat selvästi vähentyneet.
– Huoltotarpeet ovat vähäisempiä. Sellainen perinteinen mekaaninen huolto näyttäisi vähenevän.
Liikenteen sähköistymisestä ja päästöjen vähentämisestä puhutaan paljon kaikissa Pohjoismaissa. Autojen korjauspuolella muutos näkyy välillisesti sitä kautta, miten markkinat ja autokanta muuttuvat.
Norja puskee edellä
Puskalan mukaan Norja on sähköautoissa täysin poikkeustapaus Pohjolassa, koko Euroopassa ja maailmanmitassakin.
– Isossa kuvassa sähköautot ovat edelleen melko marginaalinen ilmiö Suomessa ja Ruotsissa.
Werksta teki sopimuksen Tesla-sähköautojen virallisena vauriokorjaamoketjuna Suomessa. Vaikka sähköautojen määrä on vielä pieni, Puskala pitää Tesla-sopimusta tärkeänä päänavauksena.
– Yksi toimipiste on saatu hyvin käyntiin. Näemme sen meille tärkeänä sisäisen koulutuksen kanavana. Siinä vähän ennakoidaan tulevaa.
Ala keskittyy
Autojen vauriokorjausala on keskellä suuria muutoksia. Selkein muutostrendi on keskittyminen.
Suomalainen Autoklinikka yhdistyi Werkstan kanssa vuonna 2016. Sen jälkeen konsernin liikevaihto on yli kaksinkertaistunut runsaaseen sataan miljoonaan euroon. Yhtiö toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Autot teknistyvät ja vaatimukset kasvavat kovaa vauhtia. Asiakaspuoli on hyvin keskittynyt.
Pääasiallisia asiakkaita ovat vakuutus- ja leasingyhtiöt, jotka haluavat kehittää alaa yhdessä valitsemiensa toimijoiden kanssa.
Merkkiliikkeiden rooli pienenee?
Ala on yhä hyvin pirstaleinen. Pohjolassa on satoja pieniä paikallisia korjaamoja. Jälleenmyyjävetoisten merkkikorjaamojen rooli on ollut iso. Noin kaksi kolmasosaa vahingoista on korjattu merkkiliikkeissä.
Vakuutusyhtiöiden näkökulmasta toimialan kehittäminen on ollut haasteellista lukuisten toimijoiden kanssa. Puskala ennustaa, että keskittyminen jatkuu. Merkkiliikkeiden rooli pienenee. Ne keskittyvät enemmän autojen myyntiin ja huoltoihin.
– Kehittyneemmillä markkinoilla, kuten Englannissa, joilla on ollut pidempään kilpailua, merkkiliikkeillä on enää runsas kymmenen prosenttia toiminnasta.
Hän uskoo, että yhteistyö vakuutusyhtiöiden kanssa näkyy parempana palveluna autoilijoille, joille sattuu vahinkoja keskimäärin vain kahdeksan vuoden välein.
– Monta kertaa autovahingon hoitoon liittyy paljon kysymysmerkkejä. Pyrimme yhdessä vakuutusyhtiöiden kanssa rakentamaan sen mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi asiakkaille.