Harvinaisen epäonnekkaat matkustajat hakevat Finnairilta oikeusteitse yhteensä noin 14 000 euron korvauksia peruutetusta ja myöhästyneestä lennoista.
Yhdentoista hengen ryhmän oli tarkoitus matkustaa 11. lokakuuta 2013 Balille kalastusmatkalle. Suurin osa ryhmästä pääsi perille kuitenkin vasta kolme päivää myöhemmin.
– Enemmän kyse on periaatteellisesta kiistasta kuin rahasta, yksi torstaina pidettyyn jutun valmisteluistuntoon osallistunut matkustaja sanoi.
Vaikeudet alkoivat, kun Airbus 340:n lento Helsingistä Singaporeen peruttiin kokonaan. Kolme matkustajaa reititettiin seuraavana päivänä uudestaan Pariisin kautta ja loput kahdeksan Kiinan Chongqingin kautta.
Kiinan lennon kanssa tuli vielä uusia ongelmia, kun sen lähtö myöhästyi yli seitsemän tuntia.
Kukaan ei tietenkään ehtinyt alkuperäiselle jatkolennolle Singaporesta Densapariin Balille ja kahdeksan Kiinan kautta kiertänyttä myöhästyi jatkolennolta toistamiseen.
Kuudentoista päivän kalastuslomasta pääjoukolta tuhraantui menomatkaan kolme päivää.
Kuudensadan korvaus
Matkustajat vaativat nyt Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen perusteella korvausta sekä peruutetusta, että myöhästyneestä matkasta. Näin pitkällä lennolla vakiokorvaus on kuusisataa euroa.
Finnair kieltäytyi korvaamasta mitään, koska sen mukaan koneissa oli yllättävä vika. Finnairin kanta on se, että asetuksen mukaan yllättävä vika on hyväksytty peruste korvausten maksamisesta kieltäytymiselle.
Finnairin mukaan Singaporen koneessa oli yllättävä ja poikkeuksellinen polttoainevuoto, joka oli ehdottomasti korjattava ennen seuraavaa lentoa. Lento oli peruutettava, koska varaosa jouduttiin hankkimaan Sveitsistä.
Kiinan lennolla puolestaan oli Finnairin mukaan yllättävä ja poikkeuksellinen vika sivuperäsimen ohjausjärjestelmässä. Viivästys kasvoi vielä, kun kaksi matkustajaa oli jouduttu humalatilan takia poistamaan koneesta ennen lähtöä. Poistetut eivät olleet kalastusryhmästä.
Matkustajien vaatimukset
– Kaikki 11 matkustajaa vaatii 600 euroa peruutetusta Singaporen lennosta ja 108 euroa menetetystä jatkolennosta Balille
– Kahdeksan Kiinan kautta reititettyä vaatii myös 600 euroa viivästyneestä Chongchingin lennosta ja lisäksi toisesta jatkolentolipusta 100 euroa sekä 45 euroa majoituksesta ja lentokenttäkyydeistä.
– Matkustajat eivät vaadi korvauksia menetetyistä lomapäivistä ja turhaan maksetuista hotelliöistä.
Finnair kiistää kaikki korvaukset.
Finnairin mielestä tällaiset poikkeukselliset olosuhteet vapauttavat sen korvausvelvollisuudesta. Lisäksi yrityksen mielestä vaatimus kaksinkertaisesta korvauksesta eli kahdesta lennosta on perusteeton.
Hovioikeuden päätös
Saman tyyppistä riitaa korvauksista on puitu jo aiemmin tuomioistuimessa. Helsingin hovioikeus antoi helmikuussa 2015 lainvoimaiseksi jääneen päätöksen myöhästymiskorvauksista.
Hovioikeuden mukaan harvinaistakaan lentokoneen teknistä vikaa ei voi katsoa poikkeukselliseksi olosuhteeksi, joka vapauttaisi lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta.
– Vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa, hovioikeus totesi tuolloin. Kyse oli tuolloin siitä, että ilmanvaihtojärjestelmää säätelevän ulosvirtausventtiilin varsinainen järjestelmä ja varajärjestelmä menneet samanaikaisesti epäkuntoon.
Finnair oli pitänyt vikaa yllättävänä ja poikkeuksellisena.
Finnairin asianajajien kirjelmässä todetaan, että yhtiön mukaan hovioikeuden päätös on virheellinen ja oli sitä paitsi äänestyspäätös.
Korkein oikeus ei antanut yhtiölle valituslupaa.
Koneiden kierrätys
Matkustajien mukaan yleisesti oli tiedossa, että Finnairin Aasian kalustoa jouduttiin kierrättämään, koska koneissa oli häiriöitä. Kierrätys oli johtanut siihen, että tyypillisimmillään aina viimeinen kone myöhästyi.
– Sangen usein toistuu se teema, että kyse on polttoainevuodosta. Ilmoitetaan aina samanlainen virhe perusteeksi lennon perumiselle tai myöhästymiselle, oikeustieteen kandidaatti Mikko Mantere sanoi salissa.
Hänen mukaansa Finnair vastustaa korvaushakemuksia kategorisesti.
Finnairin mukaan koneiden viat olivat todellisia ja korjattava. Finnairin kirjelmien mukaan rotaatiosuunnitelmassa suunnitellaan laivaston tarkoituksenmukainen käyttö ja se muuttuu jatkuvasti tilanteen mukaan.
Riitaa puitiin torstaina Helsingin käräjäoikeudessa valmisteluistunnossa. Käsittely jatkuu marraskuussa, jolleivat osapuolet pääse sovintoon ennen sitä. Torstaina sovintoneuvottelu ei onnistunut.