Helsingissä raitiovaunuista ei voi ostaa lippuja helmikuusta lähtien. Liikennettä hoitavan HSL:n mukaan rahastuksesta luopumisella lyhennetään aikaa, jonka vaunut käyttävät pysäkeillä.
– Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Nykyään raitiovaunujen matka-ajasta jopa 17 prosenttia saattaa kulua pysäkillä, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty tiedotteessa.
Valtaosa ratikkalipuista ostetaan jo nyt puhelimella, matkakortilla tai automaateista. Lippuja saa myös kioskeista ja kaupoista. Kertalippujen myyntiverkosto täydentyy vielä liki 400 pysäköintiautomaatilla, joista niistäkin voi tulevaisuudessa ostaa kertalipun.
– HSL:n asiakkaiden kannalta on hyvä, että pysäköintiautomaatteja on paljon, ne ovat valmiina paikallaan ja palvelevat ympäri vuorokauden. Autoilijoidenkin on entistä helpompi siirtyä joukkoliikenteeseen, kun samalla vaivalla voi ostaa parkki- ja matkalipun, perustelee HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.
Lippujen ratikkamyynnin arvo HSL:n kokonaismyynnistä on alle prosentin. Tänä vuonna kuljettajat myyvät lippuja arviolta kolmella miljoonalla eurolla.
– Raitiovaunujen täsmällisyys paranee välittömästi kuljettajalipunmyynnin päättyessä, kun esimerkiksi matkustajasatamista lähtevät raitiovaunut pääsevät lähtemään liikkeelle aikataulunsa mukaisesti, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.
HSL:n mukaan raitioliikenteen nopeuttamisella säästetään vuosittain 4–5 miljoonaa euroa.