smart on ollut tarjolla toistaiseksi vain vapaasti hengittävällä moottorivaihtoehdolla. Uusi turbokone ja kaksoiskytkinautomaatti laajentavat mallistoa.
smartin uusin sukupolvi on ollut tarjolla sekä kaksi että neliovisena. Molempiin malleihin on meillä Suomessa ollut tarjolla vain yksi 52 kW (71 hv) tehoinen versio 1,0-litraisesta vapaasti hengittävästä moottorista.
Kaupunkiliikenteen ulkopuolella on ollut tarvetta tehokkaammalle versiolle ja nyt smartin mallisto laajenee 900-kuutioisella ahdetulla versiolla. Tehoa uusi kolmisylinterinen turbomoottori tarjoaa 66 kW (90 hv) ja etenkin arkikäytettävyyttä helpottaa merkittävästi parantunut vääntö, jota nyt on tarjolla 135 Nm jo 2500 minuuttikierrokselta. Kiihtyvyys sataseen sujuu forfourin kohdalla nyt parhaimmillaan 11,2 sekunnissa, mikä on lähes viisi sekuntia vaparimallia ripeämpi tahti. Kulutus- ja päästölukemat eivät kuitenkaan ole juurikaan nousseet ja keskikulutus on mallista riippuen 4,1-4,3 l/100km, mikä vastaa 96-99 g/km hiilidioksidipäästöjä.
Manuaalivaihteiston lisäksi molempien moottorivaihtoehtojen pariksi voi valita 6-portaisen twinamic kaksoiskytkinautomaatin. Huomattavasti edeltävää robottivaihteistoa sulavampi vaihteisto on kaivattu lisä näppärään kaupunkiautoon. Suorituskyky kärsii aavistuksen automaattivaihteiston kanssa, mutta kulutuslukemat ovat manuaalivaihteista hiukan paremmat.
Uudella ahdetulla moottorilla fortwon hinnat alkavat 16 708 eurosta ja automaattivaihteistolla varustettuna 18 163 euroa. forfourin vastaavat hinnat ovat 17 376 ja 18 815 euroa.