Opel on investoinut paljon uuden moottorisukupolven kehitykseen. Uudet hiljaisemmat ja taloudellisemmat dieselit tulevat saataville jo tämän vuoden puolella.
Moottorit ovat aikaisempaa kevyempiä ja niiden suunnittelussa on keskitytty taloudellisuuden ohella moottorin reagointiin sekä värinöiden eliminointiin. Suunnittelussa on hyödynnetty paljon tietokonesuunnittelua ja rakenteita on optimoitu paljon. Myös materiaalivalintojen avulla painoa on saatu pudotettua.
Insignian kohdalla aiemmin perusdieselinä toiminut 2,0-litrainen turbodiesel korvataan Astrasta tutulla 1,6-litraisella CDTI-moottorilla. Uusi moottori tulee tarjolle 88 ja 100 kW (120 ja 136 hv) tehoversioina, joista tehokkaamman keskikulutus on 3,8 l/100km ja hiilidioksidipäästöt 99 g/km.
Malliston huipulle tulee 125 kW (170 hv) tehoinen ja 400 Nm vääntävä 2,0-litrainen turbodiesel. Moottori on huomattavasti aiempaa värinättömämpi ja hiljaisempi. Tasapainotusakseleita käytetään hammasvälityksellä aikaisemman ketjun sijaan, mikä on osaltaan auttanut äänien vaimentamisessa. Uuden moottorin muuttuvasiipinen ahdin on sähköisesti ohjattu, millä saavutetaan nopeampi reagointi kaasuun. Myös suorituskyky on parantunut, mutta siitä huolimatta keskikulutuksesta merkataan parhaimmillaan vain 4,3 l/100km, mikä tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 114 g/km.
Uudella dieselmoottorilla varustetun Insignian hinnat alkavat 29 329 eurosta.