Prisman myyntidata paljastaa, miten suomalaiset sisustavat kotejaan joulun alla. Vuoden 2021 jouluilmiö näyttää olevan jättimäinen koristetonttu.
Joulu kolkuttaa ovella, mutta moni suomalainen on jo ottanut varaslähdön joulun viettoon. Pihoille ja parvekkeille viedään jouluvaloja – tai kausivaloja – jo loka-marraskuussa. Valaistuksessa pinnalla ovat erityisesti erilaiset ulkovalosarjat.
Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnilla arvioi, että lisääntynyt kotonaolo on kasvattanut erilaisten jouluvalojen kysyntää. Ulkona vallitsevaa pimeyttä yritetään kestää myös vähemmän perinteisin keinoin: valo-ominaisuuksia halutaan valosarjojen lisäksi koristeilta.
– Led-valollisten koristeiden myynti on selvässä kasvussa ja voidaan sanoa, että joulukoristeen ja jouluvalon rajapinta lähenee jo toisiaan, Junnila sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Aiotko ripustaa kotiisi kausi- tai jouluvalot? Tarkista heti tärkeä asia – Tukes varoittaa riskeistä
Joulun hittikoriste: Jättitonttu
Yksi erikoisimista tämän joulun ilmiöistä on Prisman mukaan kankaisten jättitonttujen myynnin kasvu.
– Jopa metrin korkuisia tonttuja myydään nyt hyvin ja näillä hauskoilla koristeilla on selkeästi paikkansa suomalaisten kotien joulusisustuksessa, Junnila sanoo.
Isompi näyttää olevan parempi myös joululahjoissa. Kerroimme aiemmin, että S-ryhmä povaa joulun lahjahitiksi jättimäistä pehmonallea.
Pehmeät lahjat saattavat olla tämän vuoden ilmiö myös pakon edestä, sillä elektroniikkateollisuutta riivaava komponenttipula uhkaa joulun hittituotteiden saatavuutta. Verkkokauppa.comin mukaan esimerkiksi iPhone12-puhelin sekä Play Station 5 -pelikonsoli ovat kiven alla.
Lue myös: Vuoden 2021 parhaat pelit ja lelut on taas valittu – "Lapsi haluaa aina pelata uudelleen"
2:17
Kestosuosikit pitävät pintansa
Muovikuuset näyttävät vakiinnuttaneensa paikkansa suomalaiskodeissa, sillä niiden myynti on ollut kasvussa jo usean vuoden ajan. Joulukuuselta vaaditaan paljon, vaikka se olisi keinotekoinen, ja kalliimpia muovikuusia myydään entistä enemmän.
Kestosuosikkeja ovat Prisman mukaan Arabien Muumi-minimukisetti sekä tonttulakit. Perinteisten tonttulakkien lisäksi joulunviettäjien päähän pujahtaa esimerkiksi paljettihattuja sekä letillisiä palmikkohattuja.
Joulukoristeiden väreissä perinteiset kulta, punainen ja hopea pitävät pintansa, mutta niiden rinnalle on noussut Junnilan mukaan vahvasti myös vaaleanpunainen, valkoinen sekä sinisen eri sävyt.
Lue myös: Taylor näyttää, miten muovisestakin joulukuusesta saa tuuhean: "Yksi asia, jonka opin kaupassa työskennellessäni, on..."
Helppous ja ruokatorit trendaavat
Jouluun kuuluu olennaisesti myös ruoka.
Kerroimme aiemmin S-ryhmän ja K-ryhmän ruokatrendikatsauksista. K-ryhmän mukaan tällä hetkellä pinnalla ovat muun muassa elämyksellisyys ja supervaivattomuus. S-ryhmän näkökulmasta tämän hetken supertrendejä ovat elämyksellisyyden lisäksi kotona syöminen, kasvis- ja kalaruoat, ostamisen helppous, yksilöllisyys sekä hyvinvointi.
Erityisesti ruokatoreilla eli palvelutiskeillä käy kova kuhina. Sushin lisäksi kaupan valmisruoista suosituimpia ovat muun muassa salaatit, täytetyt leivät, kaalikääryleet ja lihapullat.
Helppouden arvostaminen yhdessä ruokatorien yhä kasvavan tarjonnan kanssa saattaa näkyä myös joulupöydässä, kun ruoanlaitossa oikaistaan ostamalla valmistuotteita.
Lue myös: Keiden kanssa vietät joulua? Kysely: Suomalaiset antisosiaalisuuden kuninkaita
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
1:34
Lähde: Prisma