Mitä suomalaiset syövät tänä jouluna? S-ryhmän myyntidata paljastaa, millaiset ruoat tekevät kauppansa joulupöytään.
Suomalaiset suosivat yhä perinteisiä jouluruokia, vahvistaa S-ryhmän keräämä myyntidata viime vuoden jouluviikolta. Viime jouluna viikon aikana myytiin lähes miljoona kiloa joululaatikoita ja satoja tuhansia litroja glögiä. Tuoreen kalan kysyntä kolminkertastui, puuroriisin kahdeksankertaistui ja tummien oluiden kuusinkertaistui keskimääräiseen viikkovolyymiin verrattuna.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin suomalaisten olevan nyt entistä hintatietoisempia ruokaostoksilla. K-ryhmän trendikatsauksesta kävi ilmi tarjoustuotteiden suosion kasvaneen räjähdysmäisesti: Jopa 90 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi seuraavansa tarjouksia ja ostavansa tarjoustuotteita.
Lue myös: Nämä tarjoustuotteet ovat nyt hittejä ruokakaupoissa: Ikisuosikkia hamstrataan edelleen
Ale-ruoka on nyt myös joulun hittiruokaa
S-ryhmän mukaan hinnan merkitys on korostunut myös jouluostoksilla. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo tiedotteessa kysynnän suuntautuvan viime joulun tapaan edullisempiin ja keskihintaisiin tuotteisiin. Tämä näkyy esimerkiksi kaupan omien merkkien sekä tarjoustuotteiden kysynnässä.
– Viime vuonna sähkön hinta näkyi esimerkiksi valmiiden laatikoiden ja joululeivonnaisten myynneissä, joten voi olla, että tänä vuonna niitä tehdään taas enemmän itse, Oksa toteaa.
Lidl puolestaan lanseeraa tänä vuonna jouluruokamarkkinoille uuden tuotteen, yhden hengen jouluaterian. Annoksessa on kaikki perinteisen jouluaterian elementit: perunaa, kinkkua, porkkana- ja lanttulaatikkoa, herneitä sekä sinappikastiketta. Lidlin mukaan yhden hengen jouluateria on myös hävikin näkökulmasta hyvä ratkaisu, kun kinkkua ja laatikoita ei jää yli. Näin ollen myös rahaa voi säästyä, kun pennnosiaan ei tuhlaa jättimäärään ruokaa.
Lue myös: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta
Kalaa kovasta hinnasta huolimatta
Suomalaiset rakastavat kalaa ja kyselyiden perusteella moni haluaisi syödä kotimaista kalaa entistä enemmän. Viime aikoina tuoreen kalan kysyntä on kuitenkin heikentynyt inflaatiota seuranneen ruoan hinnan kohoamisen takia. S-ryhmässä kuitenkin uskotaan, että kala löytää silti tiensä suomalaisten joulupöytiin.
Lue myös: Graavilohesta parempaa: Kati vinkkaa neljä helppoa kikkaa
Joulun kalapöydän selkeä ykkösraaka-aine on lohi, jota nautitaan graavattuna, savustettuna ja uunissa kypsennettynä. Oksa suosittelee kuitenkin kokeilemaan rohkeasti myös muiden kalojen graavaamista.
– Sillit ja mädit kuuluvat niin ikään joulun kalapöytään. Tuoreena tai valmiiksi sulatettuna myytävät mädit kannattaa ostaa vasta juuri ennen joulua, mutta pakasteena myytävät säilyvät pakastimessa pitkään, joten ne voi hankkia huoletta hyvissä ajoin.
Arkiruoka ei jouluna kiinnosta
Aivan kaikki ruoat eivät kuitenkaan mene kaupaksi normaaliin tapaan joulusesonkina. S-ryhmän mukaan monien arkiruokasuosikkien, kuten jauhelihan, broilerin ja ruokamakkaroiden myynti laski viime vuonna joulun aikaan 30–40 prosenttia.
– Selkeä ero näkyy myös kaupan jäätelöaltailla: jäätelöiden myyntivolyymi peräti puolittui jouluviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Sen sijaan esimerkiksi pakastetaikinoiden myynti yhdeksänkertaistui ja piparkakkujen sekä suklaakonvehtien 10-kertaistui jouluviikolla, Oksa kertoo.
Lue myös: Näiden tuotteiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisissa ruokakaupoissa
Lähteet: S-ryhmä, Lidl