Lulu Ranne: Länsirata on kokoomuksen ajama hanke – EU tyrmäsi rahoituksen

Länsirata- eli entinen Turun tunnin juna -hanke ei saanut EU-rahoitusta. Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) myöntää MTV Uutisten haastattelussa, ettei kyse ole liikenne- ja viestintäministeriön vaan kokoomuksen kannattamasta hankkeesta.

Länsirata ei saanut senttiäkään sille haetusta 176 miljoonan euron EU-rahoituksesta. 

Syynä on ministeri Ranteen mukaan se, että EU arvioi hankkeen kannattamattomaksi ja rahoitukseltaan epävarmaksi.

– Not financially viable, eli ei taloudellisesti elinkelpoinen tai varma ja vakuuttava. Näin lukee EU:n arvioinneissa, Ranne kertoo.

Hakemuksen kaatuminen ei Ranteen mukaan vaikuta hankkeen etenemiseen: Länsirataa edistetään, koska se on kirjattu hallitusohjelmaan.

Länsiradan kannattamattomuus oli Ranteen mukaan tiedossa jo ennen hallitusohjelman kirjoittamista.

"Ei tämä liikenne- ja viestintäministeriön hanke ole"

Ministeri Ranne myöntää suoraan, ettei hanke ole EU-arvioidenkaan mukaan taloudellisesti kannattava. Hallituspuolue RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström toivoi tänään IL:ssä hallituksen miettivän vielä perusteellisesti hanketta.

Lulu Ranne, kuka tätä hanketta hallituksessa oikein kannattaa?

– Hallitusohjelmassa on paljon sellaisia hankkeita, joille ei ole tietenkään kaikkien kannatusta. Kyllähän nyt kaikki ymmärtävät, ettei tämä varmaan liikenne- ja viestintäministeriön hanke ole.

Kansalainen ihmettelee, että kenen hanke sitten?

– No ei varmaan ihmettele [nauraen]. Luulen, että kaikki tietävät, että siellä on suurin hallituspuolue, joka on tämän sinne halunnut.

Eli kokoomus?

– Mmm.

Hanke kaatuu, jos kunnilta ei irtoa 400 miljoonaa

Espoo-Salo-raidevälin nopeuttamiseen tähtäävän Länsirata-hankkeen jatko on kiinni rakennusvaiheessa mukana olevista kunnista, joita ovat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Valtio ja kunnat pääsivät kesäkuussa alustavaan yhteisymmärrykseen siitä, että valtio ja kunnat kumpikin lataavat hankkeeseen yhteensä 400 miljoonaa euroa.

Tämän lisäksi yhtiö ottaa myöhemmin lainarahaa, jota tosin olisi tarvittu vähemmän, jos EU-rahoitusta olisi nyt irronnut..

Kuntien rahoitus vaatii vielä lopulliset päätökset.

– Näen, että se on tosiaan kunnista kiinni, miten tässä mennään eteenpäin, Ranne toteaa.

– Jos kunnat eivät osallistu 400 miljoonalla, hommahan kaatuu siihen.

Koko Länsirata-hankkeen on arvioitu maksavan noin kolme miljardia euroa.

Vaiheittain parannettavien yhteyksien on tarkoitus olla valmiita 2030-luvun alkupuolella, joten isoja rahoituspäätöksiä jää myös tuleville hallituksille, jos hankkeen edistäminen jatkuu.

Lue myös: 

Lue myös:

    Uusimmat