Turun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"

10:17img
Keskustan Jouni Ovaska ja kokoomuksen Pia Kauma ottivat yhteen Länsirata-hankkeesta Huomenta Suomessa.
Julkaistu 15.08.2024 14:45(Päivitetty 20.08.2024 10:12)
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Huomenta Suomessa vierailleet kansanedustajat olivat erimielisiä niin sanotun Turun tunnin juna -hankkeen eli Länsiradan kannattavuudesta.

Noin kolmen miljardin euron Länsirataa kritisoidaan suurista kustannuksistaan ja kannattavuudestaan, mutta alueen kuntien johtajat ovat valmiita tukemaan yhteyksiä kehittävää hanketta.

Aiheesta enemmän: MTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmänsä 1. varapuheenjohtaja Pia Kauma muistuttaa, että kyseessä ei ole pelkästään Helsingin ja Turun välisen yhteyden parantaminen, vaan parempi yhteys Uudenmaan ja Varsinais-Suomen kuntien välillä.

 – Olen espoolainen kansanedustaja, ja meille on todella tärkeää, että pystymme laajentamaan työssäkäyntialuetta.

Kauman mukaan radan vaikutusalueella asuu 1,7 miljoonaa ihmistä. 

– Monista kunnista vaikkapa Espoossa töissä käyvät ihmiset joutuvat käyttämään henkilöautoa. Toivomme, että tulevaisuudessa he pystyisivät käyttämään junaa.

Keskustan kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska on hankkeesta toista mieltä.

– Mielestäni tässä taloustilanteessa ei ole järkevää toteuttaa näin massiivista hanketta. Meillä on tiestö todella huonossa kunnossa, eli mielestäni pitäisi panostaa olemassa olevaan väyläverkkoon.

1508 länsirata junarata juna kartta

Suunniteltua Länsirataa pitkin matka-aika Turusta Helsinkiin olisi noin tunnin ja 18 minuuttia.

Ovaska parantaisi muun muassa samalla seudulla kulkevaa rantarataa.

Kauma muistuttaa, että 460 miljoonan euron Länsirata-osuuden lisäksi hallitus kehittää muun muassa päärataa yli 500 miljoonalla eurolla.

– Karjalan rataan ja Savoon laitetaan satoja miljoonia euroja, että ei tämä suinkaan ole ainoa hankkeemme.

Myös teiden kunnon parantamiseen hallitus on hänen mukaansa panostamassa tänä vuonna 1,5 miljardia euroa.

– Se on enemmän kuin edellisen hallituksen aikana yhtenäkään vuonna.

Kauma kysyy Ovaskalta, miksi keskusta ei viime hallituksessa tehnyt samaa.

– Hallitus todellakin laittoi ennätysmäärän rahaa tälle vuodelle. Ensi vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle summat romahtavat, Ovaska kuittaa.

Hän jatkaa, että väyläverkoston korjausvelka kasvaa asiantuntijoiden mukaan jopa puolella miljardilla eurolla.

– Hallitusten sitoutuminen Länsirataan vähentäisi rahaa perusväylänpidosta ja kehittämishankkeista.

"Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"

Kauma toteaa, että rataosuus on päivitettävä ajan tasalle ennemmin tai myöhemmin.

– Tällä hetkellä Turusta Helsinkiin myöhässä tulevat kaukojunat myöhästyttävät lähijunaliikennettä, kun kaksoisraidetta ei ole.

Tähän ongelmaan pitää Kauman mukaan kiinnittää huomiota, koska alueella on paljon liikennettä.

Hänen mukaansa tamperelaisen Ovaskan alueella tilanne on parempi kuin Uudellamaalla.

– Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa, koska teillä on useita junaraiteita käytössä.

Ovaskasta Länsiradan hintalappu on liian suuri.

– Nyt aletaan puhumaan niin suurista summista, että hallituksen kannattaisi keskeyttää hanke, koska EU-rahaakaan ei tullut.

Katso Huomenta Suomen haastattelu kokonaisuudessaan jutun pääkuvan paikalta.

Juttua muokattu 20. elokuuta 2024: Korjattu Pia Kauman titteli 1. varapuheenjohtajaksi. Jutussa luki aiemmin virheellisesti, että hän olisi eduskuntaryhmänsä puheenjohtaja.

Tuoreimmat aiheesta

Junat