Talven pahimpaan keliviikkoon on syytä varautua hyvin varsinkin liikenteessä. Alkuviikosta pyryttää lunta ja loppuviikosta taas Suomeen tulee hyytävää ilmaa Siperiasta.
Autoliitto neuvoo kiinnittämään huomiota esimerkiksi auton valoihin.
– Autoilijan olisi tärkeä tuntea käyttämänsä auton valojen toimintaperiaate. Yhä useammassa autossa takavalot eivät pala päiväajovaloilla ajettaessa. Tämä on erityisen suuri riski, kun ajetaan lumipyryssä tai pakkaslumen pöllytessä. Valokatkaisin pitää siis kääntää sellaiseen asentoon, että myös auton takavalot varmasti palavat koko ajan, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Käytä sumuvaloja ja puhdista valot
Myös takasumuvaloa voi käyttää pyryssä.
– Auton havaittavuutta takaa päin voi parantaa myös kytkemällä päälle takasumuvalon. Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos sinun on vaikea havaita edessäsi ajavaa, takanasi ajavalla on myös todennäköisesti vaikeuksia havaita sinut, vinkkaa Vesalainen.
Vesalainen muistuttaa, että takavalot on syytä pitää puhtaina.
– Auton takavalot saattavat muurautua umpeen lumesta, kun ajetaan pidempään lumisessa kelissä. Kuljettajan on pysähdeltävä riittävän usein ja puhdistettava auton perä lumesta, jotta valot näkyvät. Samalla kannattaa puhdistaa myös pyyhkijänsulat, joihin lumi jäätyy helposti kiinni.
Älä ohittele, pysy rauhallisena
Huonolla kelillä maltti on valttia.
– Matkaan on syytä varata tavallista enemmän aikaa eikä välttämättä kannata ajaa suurinta sallittua nopeutta. Jo auton puhdistaminen lumesta vie oman aikansa. Rauhallisuus on kaiken a ja o. Edellä ajavaan on syytä pitää vähintään neljän sekunnin turvaväli. Kannattaa myös pyrkiä välttämään hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja ohjausliikkeitä. Ohitteluakin on syytä välttää. Pöllyävävän lumen vuoksi aura-autoakaan ei ole järkevää ohittaa, luettelee Vesalainen.
Pysy ajourissa ja keskity risteyksissä
Ajourat syntyvät nopeasti auraamattomille teille. Urissa kannattaa pysytellä.
– Urista pois ajaminen saattaa aiheuttaa sen, että lumi ilmaisee auton pois halutulta ajolinjalta - pahimmassa tapauksessa vastaantulijan nokkaan tai ulos tieltä, huomauttaa Vesalainen.
Vesalainen neuvoo myös tarkkuuteen risteyksissä.
– Hiljennä ajoissa ja riittävästi ennen ryhmittymistä. Risteysalue voi olla erityisen pöpperöinen, kun lumi on liukunut auton renkaiden alla edestakaisin. Lumikasat saattavat vielä muodostaa näköesteitä sellaisiinkin paikkoihin, joissa normaalisti on hyvä näkyvyys.
Muista ottaa lapio mukaan
Lapio on tarpeellinen varustus autossa.
– Runsas lumi vähentää pysäköintipaikkoja. Pysäköintipaikan etsintään kannattaa varata normaalia enemmän aikaa. Jos aura on tehnyt vallin pysäköidyn auton rinnalle, siihen kannattaa kaivaa auton mentävä aukko ennen liikenteeseen lähtöä. Se on helpompaa, jos autosta löytyy lumilapio. Jäisen lumivallin yliajaminen rikkoo helposti pakoputken tai auton pohjan suojamuoveja, varoittaa Teppo Vesalainen.
Poista lumi katolta ja pyöräkoteloista
Ennen liikkeelle lähtöä lumet kannattaa poistaa huolellisesti auton päältä.
– Lumet on syytä poistaa myös auton katon ja mahdollisen suksiboksin välistä. Näin ilmanvastus pysyy pienempänä ja minimoidaan riski, että lunta tai jäätä lentäisi muiden tienkäyttäjien päälle. Kuraisen auton harjaaminen on kuin hiekkapaperilla hieroisi eli auto kannattaisi pestä ja kuivata huolellisesti ennen lumikelejä, sanoo Vesalainen.
Hän kertoo myös, että pyöräkoteloihin kertyy lumisella säällä paljon lunta.
– Pyöräkotelot kannattaa potkia varovaisesti tyhjäksi ennen kuin lumi pääsee jäätymään koteloihin. Täyteen jäänyt pyöränkotelo saattaa aiheuttaa esimerkiksi muovilokarin tai kuralätkien rikkoontumisen.