Luomutuotteiden suosio kasvaa. Luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassa on lisääntynyt vuodessa 12 prosenttia. Eniten on kasvanut luomuhedelmien ja -vihannesten myynti. Suosituin luomutuote on edelleen maito.
Helsingin Käpylässä lähikauppias on kuunnellut asiakkaiden toiveita ja hyllyistä löytyy paljon luomutuotteita.
– Meillä on noin 400 luomutuotetta. Valikoimissa on 4400 tuotetta ja vähän vajaa 10 prosenttia niistä on luomua, laskee myymäläpäällikkö Arja Peltonen Pohjolankadun Alepasta.
"Vastuullisuus on nykypäivän trendi"
Tilastot vahvistavat luomun kasvavan suosion. Luomutuotteita myytiin 1.7.2015-30.6.2016 välisenä aikana 250 miljoonalla eurolla.
Edellisvuodesta luomutuotteiden myynti kasvoi 12 prosenttia. Syitä menestykseen on useita.
– Vastuullisuus on nykypäivän trendi ja luomu yhdistyy siihen oikein hyvin. Valikoima on laajentunut ja on uusia tuotteita, ja myös luomutuotteiden hinta on tullut hieman alaspäin, selittää Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
Maiton ostetuin luomutuote
Suosituin luomutuote on edelleen maito. Maidon osuus kaikesta luomumyynnistä on noin 13 prosenttia.
Seuraavina tulevat hedelmät (11 prosenttia), vihannekset (9 prosenttia) ja kananmunat (7 prosenttia).
Luomun markkinaosuus on suurin kasviöljyissä (20 prosenttia) ja kananmunissa (13 prosenttia). Hiutaleissa, suurimoissa ja lastenruuissa luomun osuus on lähes 10 prosenttia.
Luomun markkinaosuus yhä pieni
Suosion kasvusta huolimatta luomun markkinaosuus on edelleen pieni, vajaat kaksi prosenttia. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa markkinaosuus lähentelee jo 10 prosenttia.
– Este kasvulle on se, että saadaan riittävästi valikoimaa kuluttajalle tarjolle. Tällä hetkellä luomu on vielä aika paljon pääkaupunki- ja kaupunkikeskeistä. Luomua pitäisi syödä koko maassa enemmän, toivoo Kottila.
"En ole huomannut eroa muihin tuotteisiin"
Tutkimusten mukaan eniten luomutuotteita ostavat 30-44-vuotiaat, sekä naiset että miehet.
– Luomutuotteet kiinnostavat hyvinkin paljon. Varsinkin kun olen kasvissyöjä, ostan mielelläni luomukasviksia. Silloin tietää, tai ainakin luulee tietävänsä, paremmin mistä ne tulevat, perustelee ruokaostoksilla oleva Nana Stenius.
– Itse en ole kiinnostunut luomutuotteista, mutta puolisoni on ja lapsellekin niitä ostellaan. Yleensä ne ovat kalliimpia, enkä ole huomannut mitään eroja muihin tuotteisiin. Ovathan ne varmasti puhtaampia, mutta kalliimpia, pohtii Joni Väisänen kauppareissulla.
Monissa tuoteryhmissä, esimerkiksi sian ja siipikarjan lihassa, luomutuotteiden kysyntä on tarjontaa suurempaa.