Ostatko sinäkin? Ruoka, jonka myynti on kasvanut hurjasti sekä S-ryhmällä että Keskolla: "Suosio näkyy marketeissa koko pääkaupunkiseudulla"

Luomuruoka ruokakauppa s-ryhmä
Luomuruoan suosio kasvaa. HOK-Elanto

Luomuruoka on kasvattanut tasaisesti suosiotaan viimeisten vuosien aikana, paljastavat S-ryhmän ja Keskon tilastot.

S-ryhmän mukaan luomuruoan ostaminen on arkipäiväistynyt, mutta luomuun liittyy yhä monenlaisia käsityksiä. Luomuruoan kulutus on kasvanut peräti 75 prosenttia kuluneen viiden vuodena aikana pääkaupunkiseudulla, joten mistään pienen piirin jutusta ei enää ole kyse.

Pääkaupunkiseudun myydyimmät luomutuotteet*:  

  • banaani 
  • maito 
  • kananmuna 
  • appelsiinitäysmehu 
  • porkkanapussi 

Pääkaupunkiseudun suurimmat luomunousijat*: 

  • lastenruoka 
  • juusto 
  • mehut 
  • kahvi 
  • hedelmät, vihannekset ja marjat kokonaisuutena 

 *Tiedot perustuvat HOK-Elannon myyntilukuihin 

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto on Suomen suurin luomukauppias, joka myy noin 20 prosenttia vähittäiskaupoissa myydyistä luomutuotteista Suomessa. S-ryhmän mukaan pääkaupunkiseudulla myydään lähes kaksi kertaa enemmän luomua muuhun Suomeen verrattuna. 

– Luomusta on oikeastaan tullut jo valtavirtaa, ja luomun kasvava suosio näkyy marketeissa koko pääkaupunkiseudulla. On totta, että luomuruoka myy etenkin pääkaupunkiseudulla Helsingin keskustan alueella sekä Lauttasaaressa ja Vallilan alueella, kertoo ketjujohtaja Ari Talso HOK-Elannolta.

Talson mukaan suurta kasvua luomun kysynnässä on kuitenkin muun muassa Länsi-Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä sekä Helsingissä esimeriksi Konalan, Myllypuron ja Jakomäen kaupunginosissa.

Myös Keskolla on huomattu luomun kasvava suosio. K-ruokakaupoissa luomun myynti on viime vuosien aikana kasvanut 10-20 prosentin vuosivauhtia. Kesko tiedottikin viime syksynä luomuruoan arkipäiväistymisestä. K-ryhmän asiakkaista erityisesti sinkut ja nuoret parit kasvattavat osuuttaan luomuruoan suosijoina. 

 – Luomun suosio leviää Suomessa yhä laajemmalle. Kovimmassa kasvussa luomun myynti on Lapissa, Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Pohjois-Karjalassa. Kasvua selittää se, että valtakunnalliseen luomuvalikoimaan on tullut yhä enemmän arjen perustuotteita ja luomutuotteita on yhä helpommin ja monipuolisemmin saatavilla ympäri Suomea, K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi totesi syyskuussa.

Keskon mukaan K-ruokakauppojen asiakkaat ostavat luomuna useimmiten maitoa, kananmunia, banaaneja ja kahvia. Luomutuotteita suosivat eniten lapsiperheet, joita on liki 30 prosenttia luomutuotteiden ostajista. Voimakkaimmin kasvava, luomutuotteita suosiva asiakasryhmä ovat kuitenkin sinkut ja nuoret parit.

Mitkä luomutuotteet myyvät eniten?

Asiakkaat haluavat luomuvaihtoehdon etenkin hedelmä- ja vihannesosastolta. Vakiintuneiden luomusuosikkien, kuten banaanien, maidon ja kananmunien rinnalla luomuna kiinnostaa yhä enemmän lastenruoat, juustot ja kahvit. 

 –  Erityisesti hedelmät ja vihannekset, lastenruoka, juustot ja kaikki vegaaniset tuotteet sekä maustamaton liha ja kala kiinnostavat luomuna. Uusin luomuhitti on hapankaali, sillä fermentoidut eli hapatetut ruoat ovat nyt suosittuja. Keväällä luomutankoparsa ja juomista luomukombucha kiinnostavat, kertoo S-market Kasarmitorin marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid. 

Kotimaisten luomutuotteiden tuotevalikoima ja saatavuus ovat parantuneet, mutta luomuun liittyy edelleen saatavuushaasteita. Kotimaisia luomusuosikkeja ovat esimerkiksi maitotuotteet.  

– Luomuna halutaan yhä enemmän arkisia ruokatuotteita, joissa on myös muuta lisäarvoa asiakkaille. Luomutuotteiden saatavuuden vaihtelu aiheuttaa välillä haasteita, mutta laajempaa valikoimaa kehitetään jatkuvasti. Uusille ruokakeksinnöille ja kotimaiselle luomulle on kysyntää”, sanoo Talso. 

Lähteet: S-ryhmä, Kesko

***

Jo vuonna 2017 uutisoitiin, että luomuvihannesten kysyntä ylittää tarjonnan Suomessa:

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat