Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ostatko näitä ruokia? Luomutuotteiden myynti ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonan euron rajan – tässä kovimmat myyntihitit

2:04img
Julkaistu 17.02.2021 13:13

STT - MTV LIFESTYLE

Luomutuotteiden myynti kasvoi viime vuonna lähes kymmenen prosenttia ja ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonan euron rajan, kertoo Pro Luomu -yhdistys. Ostoskoreihin päätyi aiempaa enemmän erityisesti luomujauhoja ja -vihanneksia.

Videolla koronavuoden vaikutuksia suomalaisten ostoskorien sisältöön.

Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli edelleen vain 2,6 prosenttia. Parhaimmissa tuoteryhmissä kuten lastenruoissa ja kananmunissa luomun osuus oli kuitenkin jo yli 20 prosenttia.

Myydyimmät luomutuotteet olivat viime vuonna banaanit, kananmunat, maito, kahvi ja jauheliha.

–  Koronapandemian takia kotona vietetty aika lisäsi ruoanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras tiedotteessa.

Yhdistyksen mukaan luomun myynti kasvoi edelleen päivittäistavarakaupan kokonaismyyntiä enemmän, vaikka koronapandemia lisäsi päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myyntiä ennätykselliset 7,3 prosenttia.

Luomumyynnin suurimpien tuoteryhmien kärjestä löytyivät viime vuosien tapaan hedelmät ja vihannekset sekä maito ja muut nestemäiset maitotuotteet. Noin kolmannes koko luomumyynnistä tulee näistä tuoteryhmistä.

Luomutuoteryhmien laskijoita olivat jogurtit, rahkat ja muut välipalatuotteet sekä tuoreet leivät. Myös maidon ja muiden nestemäisten maitotuotteiden kasvu hiipui.

Tarvitaan lisää leipiä, makkaroita ja leikkeleitä

Yhdistys arvioi, että luomun markkinaosuuden kasvattamiseksi tarvittaisiin lisää tuotekehitystä ja uusia tuotteita erityisesti leipiin, makkaroihin ja leikkeleisiin.

–  Kulutustrendit ja tuoreet kuluttajatutkimukset tukevat luomun kasvua. Ilmaston rinnalle on keskusteluun nousemassa luonnon monimuotoisuus. Koska luomu tutkitusti edistää monimuotoisuutta, se vahvistanee luomun kysyntää entisestään, Lamminparras sanoo.

Hänen mukaansa myynnin kasvun edellytyksenä on kuitenkin kasvava ja kehittyvä luomutuotevalikoima.

Myydyimmät luomutuotteet olivat viime vuonna banaanit, kananmunat, maito, kahvi ja jauheliha.

Lue myös: Nämä ovat Lidlin paistopisteen ehdottomat hitit – suomalaisilla yksi harhaluulo tuotteista: "Elää jostain syystä tiukassa"

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka