BMW haluaa sähköistää perheautoluokkaa uudella i5-mallilla. Lopullinen ratkaisu korimallista on vielä tekemättä, mutta luvassa on joka tapauksessa nykyisiä malleja isompi ja käytännöllisempi auto.
BMW:n uusimman i-sarjalaisen ympärillä on edelleen salamyhkäisyyden verho, mutta suunnitelmat tuntuvat pikku hiljaa selkiytyvän. Kolmannen i-sarjalaisen tehtävänä on ennen kaikkea avata BMW:lle ovet ympäristötietoisten autoilijoiden segmenttiin, johon merkillä ei vielä ole ollut pääsyä. Tähän löytyy hyvin tilaa lähinnä kaupunkikäyttöön soveltuva pikkuauto i3:n ja urheiluauton virkaa hoitavan i8:n välistä. i5 oon suunnattu mukavuudenhaluisille henkilöille, joilla on kaupunkiliikenteen lisäksi tarve liikkua pitempiä matkoja myös useampien henkilöiden ja tavaroiden kanssa.
Vielä ei ole varmuutta tuleeko uutuusmalli olemaan lähellä perinteistä sedania, onko se lähes puhdas SUV, vai trendikäs crossover. Myöskään voimalinjaratkaisusta ei ole tämän tiedon mukaan varmuutta, eli vaihtoehtona on puhtaan sähköauton lisäksi edelleen pistokehybridi. Päätökseen tullee vaikuttamaan Kiinan poliittinen suhtautuminen autoiluun, sillä kyseessä on yksi tärkeimmistä yksittäisistä markkinoista. Joka tapauksessa BMW i5:n kantaman odotetaan olevan vähintään 500 kilometriä. Pikalataustoiminto puolestaan mahdollistaa satojen kilometrien kantaman lataamisen noin puolessa tunnissa.
Tätä i-malliston täydennystä odotetaan markkinoille vielä tämän vuosikymmenen puolella.
Galleria