Tulevaisuudessa itseohjautuvat autot saattavat olla arkipäivää, mutta sitä ennen autonvalmistajien tulee ratkaista muutama tärkeä kysymys.
Monilla suurilla autonvalmistajilla on kehittely- tai testivaiheessa kokonaan tietokoneen ohjaamia itseohjautuvia autoja.
Robottiautojen tekniikka on kehittynyt jo niin pitkälle, että ne pystyvät toimimaan liikenteessä varmemmin ja nopeammin kuin ihmiskuljettajan ohjaamana. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan ajamisen automaatiolla voidaan tulevaisuudessa vähentää inhimillisiä virheitä liikenteessä.
Ihmisten vahvuus kuljettajina liittyy puolestaan epävarmoihin tilanteisiin, joissa robottiautojen kanssa on vielä kehitettävää. Suurin ongelma itseohjautuvien autojen kehittelyssä liittyykin juuri teknologian ja kuljettajan yhteistyöhön.
Kannattaa luottaa, mutta ei liikaa
Stanfordin yliopistossa tehyssä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten kuljettajat reagoivat robottiauton tarvitsemaan apuun. Robottiautojen yksi suurista ongelmista onkin juuri mukavuus ja helppous. Miten kuljettaja voidaan pitää jatkuvassa valmiustilassa vaaratilanteita varten?
Ihmisten ei myöskään pitäisi tuudittautua liikaa turvallisuuden tunteeseen, jotta he pystyisivät reagoimaan vaaratilanteisiin nopeasti.
Toinen suuri kysymys kuuluukin, miten saada kuljettajat luottamaan teknologiaan niin, että he uskaltaisivat käyttää sitä. Luottaa saa, mutta ei liikaa.
Useampi ärsyke herättää
Yksi ratkaisu kuljettajan huomion kiinnittämiseen voisi löytyä istuimesta. Tutkimuksien mukaan kuljettajan huomio saadaan parhaiten hereillä ärsyttämällä useampia aisteja, pelkät näkyvät varoitukset eivät riitä. Parhain lopputulos saataisiin äänimerkin tai fyysisen stimulaation, kuten tärisevän istuimen avulla.
Stanfordin tutkimuksen mukaan ratkaisu voisi myös löytyä myös rajoitetusta itseohjautuvuudesta, jossa auto hidastaa silloin, kun se huomaa kuljettajan huomion kiinnittyneen muualle kuin tiehen.
"Tekniikka ei ole idioottivarma"
Robottiautojen asiantuntija Google luottaa sen sijaan teknologiaan. Heidän mukaansa ihmiset ovat juuri ne tekijät, jotka tekevät autosta vähemmän turvallisen. Googlen ratkaisuna onkin prototyyppi, josta on poistettu ratti ja polkimet. Kuljettajan vastuu on rajattu ainoastaan käynnistysnappiin.
Cadillacilta on tulossa ensivuonna markkinoille valtatieajoon tarkoitetun Super Cruise järjestelmän, jossa auto hidastuu automaattisesti, jos kuljettajan huomiokyky ei ole tiessä.
–Emme vielä pysty myymään teknologiaa, joka sulkee kuljettajan kokonaan ulkopuolelle. Voit rentoutua, mutta sinun pitää olla tietoinen siitä, että tekniikka ei ole idioottivarma, kertoo General Motorsin tiedottaja Dan Flores ABCNewsille.
Suurin opetus Stanfordin tutkimuksessa olikin se, että kuljettajan ja tekniikan välistä yhteistyötä tulee kehittää vielä paljon pidemmälle.
Lähde: ABCNews