Robottiautojen kehityksen kannalta eräs keskeisin kysymys kuuluu: kumpi pelastetaan onnettomuuden uhatessa, jalankulkija vai kuljettaja?
Jos itseajava auto joutuu valitsemaan auton eteen juoksevan lapsen väistämisen ja myöhässä jarruttamisen väliltä, on Mercedes-Benzillä siihen vastaus.
Maailman vanhin autovalmistaja on päättänyt ohjelmoida itseajavat autonsa pelastamaan auton matkustajat jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
Mercedes-Benzin ajojärjestelmien johtaja Christoph von Hugo kertoo, että kaikki autovalmistajan tulevat täysin autonomiset mallit asettavat matkustajansa etusijalle. Näissä malleissa auto hoitaisi ohjaamisen täysin itse ilman kuljettajan vaikutusta.
– Jos voit valita vain yhden pelastettavan henkilön, valitse matkustaja, Hugo kertoi lehdistölle Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa.
Hugo perustelee valintaa sillä, että vaikka jalankulkija pelastettaisiin auton kustannuksella, ei kukaan voisi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Väistävä auto saattaisi törmätä johonkin toiseen kohteeseen ja aiheuttaa vieläkin enemmän henkilövahinkoja.
– On siis parempi pelastaa ne, jotka tietää voivansa pelastaa varmasti, Hugo toteaa.
Tavoitteena välttää vaaralliset tilanteet
Valitsi Mercedes-Benz miten tahansa, itseajaviin autoihin liittyviä onnettomuuksia todennäköisesti puidaan vielä oikeudessa asti ja autovalmistajia syytetään niistä tavalla tai toisella. Tämän ongelman selkeyttämiseksi autovalmistajat Audi ja Volvo ovat jo ilmoittaneet ottavansa täyden vastuun tulevien itseajavien autojensa mahdollisista onnettomuuksista.
– Noin 99 prosenttia insinööreistämme tekee töitä sen eteen, ettei näiden tilanteiden kanssa tarvitsisi olla edes tekemisissä, Hugo kertoo.
Autovalmistaja onkin kohta saamassa valmiiksi reilun 200 miljoonan euron testilaitoksen Saksassa, jossa itseajavia autoja testataan 300 uuden työntekijän toimesta.
Lisäksi yrityksellä on yli tuhat ihmistä testaamassa simulaattoreilla robottiautojen ominaisuuksia ja tilanteita. Tällä halutaan varmistaa, että kuljettajat ymmärtävät milloin ja miten auto ajaa itsenäisesti, ja milloin kuljettajalla on vastuu.
– Testaamisen käytetyillä kilometreillä ei ole niinkään väliä, vaan lukuisilla läpikäydyillä tilanteilla, Hugo toteaa.
Lähde: Car And Driver
1:00