Itsestään ajava auto, robottiauto, autonominen ajokokemus. Uudella tekniikalla on monta hienoa nimeä. Teknavin tämän iltaisessa jaksossa kokeilemme BMW vielä prototyyppiasteella olevaa itsestään ajavaa automallia Las Vegasissa.
Itseohjautuvista autoista povataan autoalan suurta mullistusta viiden vuoden sisällä. Tällä hetkellä autoja testataan siellä, missä se on lain mukaan mahdollista. Las Vegasista löytyy yksi harvoista julkisista tieosuuksista, missä on lupa ajaa autonomisesti.
BMW:n ohella muun muassa Mercedes-Benz, Volvo, Ford, Audi ja Nissan kehittävät omaa automaattiajoteknologiaa.
Itseohjautuvia autoja on tulossa useilta merkeiltä. Tesla on ollut yksin ensimmäisistä, jotka ovat esitelleet uuden toiminnon. Teslan tapauksessa kyse ei ole täysin autonomisesta ajamisesta, koska kuljettajan täytyy olla valmiina ottamaan ratista kiinni minä hetkenä tahansa. BMW:n ohella muun muassa Mercedes-Benz, Volvo, Ford, Audi ja Nissan kehittävät omaa automaattiajoteknologiaa. Lisäksi robottiautoja nähdään julkisessa liikenteessä. Itseohjautuvia busseja on kokeiltu myös Suomessa. Myös Google kehittää teknologiaansa, jonka se aikoo mahdollisesti lanseerata jonkin autovalmistajan tuotteeseen. Uber sen sijaan kehittää autoa, joka korvaisi tulevaisuudessa taksit.
Miten se toimii?
Automominen ajaminen edellyttää autoon lukuisia sensoreita, jotka tarkkailevat tietä ja ympäröivää liikennettä. Useimmissa autoissa on lasertutka, joka on kiinnitetty esimerkiks auton kattoon. Tutka mittaa etäisyyksiä esimerkiksi edellä ajavaan autoon ja läheisiin esineisiin. Lisäksi autosta löytyy kiihtyvyysantureita, gyroskooppeja ja gps-paikannuslaite. Näiden avulla auto rakentaa ympäröivästä todellisuudesta tarkan 3D-mallin. Autoon rakennettu monimutkainen ohjelmisto huolehtii varsinaisesta ajamisesta. Se kerää jatkuvasti tietoa ympäristöstä, analysoi sitä ja käyttää apunaan karttapohjaa. Auton täytyy tunnistaa tiemerkit, joten esimerkiksi lumisella tiellä autonominen ajaminen ei ole mahdollista.
Mitä esteitä?
Suurin este on lainsäädäntö, sillä useimmissa maissa autonominen ajaminen ei ole vielä sallittua. Vakuutusyhtiöiden on luotava uudenlaiset korvauskäytännöt, joissa määritellään kuka maksaa, jos robottiautolla ajetaan kolari silloin, kun ihminen ei ole ollut ratissa. Tiellä on myös eettisiä ongelmia, sillä autolle voi olla vaikea antaa samanlaista vastuuta ja päätösvaltaa kuin ihmiselle.
Koska todellisuutta?
Joidenkin asiantuntijoiden mukaan itseajavat autot ovat totta vasta vuonna 2030, vaikka moni autovalmistaja on tuomassa teknologian saataville viiden vuoden päästä. Vielä tuolloin teknologia ei välttämättä ole läheskään kaikkialla laillista.