Maahanmuuttovirasto tehostaa turvapaikkahakemusten käsittelyä. Käsittelijöiden määrä on kasvanut vajaasta 80:ta yli viiteen sataan.
Turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo kertoo, että viraston on asettanut tavoitteeksi käsitellä kaikki vuoden vaihteessa jonossa olleet hakemukset elokuun loppuun mennessä. Hakemuksia oli vuodenvaihteessa kertynyt jonoon 27 000 kappaletta. Alkuvuoden aikana on päätös annettu noin 4 200 hakijalle.
– Saimme monella isolla rekrytoinnilla lisää henkilöstöä. Huhtikuuhun mennessä uusi työvoima on saatu koulutettua niin, että kykenemme antamaan tuhat päätöstä viikossa, Repo kuvaa.
Kolme tuntia puhutteluun
Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja kertoo, että hakuprosessia on myös nopeutettu tiivistämällä ja tehostamalla turvapaikanhakijoiden puhuttelua. Revon mukaan puhuttelun kestoksi on määritelty kolme tuntia. Jos lisäselvitykset ovat tarpeen, puhuttelua jatketaan.
– Puhuttelussamme asiantuntija ohjaa keskustelua olennaisiin seikkoihin. Turvapaikanhakijoiden vainon perusteet selvitetään puhuttelun yhteydessä ja samalla pyritään heti saamaan selville kaikki turvapaikkapäätökseen vaikuttavat seikat.
Maahanmuuttovirasto on myös antanut päätöksentekijöille laajemmat oikeudet ratkaista asioita myös itse. Repo sanoo, että turvapaikkapäätösprosessia valvotaan koko ajan.
– Meillä tehtiin aiemmin pääasiassa esittelystä niin myönteiset kuin kielteisetkin päätökset. Nyt ylitarkastajat pystyvät tiettyjä ratkaisuja tekemään yhdellä nimellä ilman esittelyä. Ratkaisuoikeus on siis laajentunut.
Tehtäviä poliisilta Maahanmuuttovirastolle
Maaliskuun alussa turvapaikkatutkinta siirtyi poliisilta Maahanmuuttovirastolle. Myös tämä nopeuttaa osaltaan turvapaikanhakuprosessia ja hakemusten käsittelyä.
– Yksi viranomaisvaihe jäi pois. Eli pääsemme suorittamaan yhdistetyn turvapaikkatutkinnan ja puhuttelun. On arvioitu, että pystymme jopa 60-70 prosenttia hakijamäärästä käsittelemään tällä yhdellä kosketuksella.
Maahanmuuttovirasto pyrkii jatkossa toteuttamaan transit-periaatetta. Sen mukaan turvapaikanhakija pyritään käsittelyprosessin ajaksi sijoittamaan lähelle Maahanmuuttoviraston yksikköä, jossa turvapaikkahakemus käsitellään.
– Hakija- ja vastaanottokeskustilanne olivat syksyllä aika kaaoksessa, kun paikkoja jouduttiin etsimään nopealla tahdilla. Aiemmin toiminut transit-periaate oli mahdotonta toteuttaa. Nyt pyrimme siihen, että hakijat ovat lähellä toimipisteitämme silloin, kun suoritamme turvapaikkatutkintapuhuttelua. Tämän jälkeen heidät siirretään odottamaan päätöstä muihin vastaanottokeskuksiin.
Maahanmuuttovirasto on myös kehittänyt asiankäsittelyjärjestelmää.
– Meillä on tässä prosessissa paljon manuaalityötä eli vanhanajan toimistotyötä. Asiakirjoja tulee, niitä skannataan ja tietoja kirjataan asiankäsittelyjärjestelmään. On ollut ehdottoman tärkeää kehittää tätä sähköistä käsittelyjärjestelmää, Repo sanoo.