Coop on Sveitsin toiseksi suurin vähittäiskauppayritys, ja se avasi 4.11. ensimmäisen kaikille avoimen vetyaseman Sveitsiin. Samalla liikenteeseen saatiin maailman ensimmäinen vetyrekka.
Coopin vetyasema aukesi logistisesti järkevästi Keski-Sveitsissä Bernin ja Zürichin puolivälissä. Aseman vieressä toimii ydinreaktori, jossa aseman tarvitsema vety tuotetaan.
Samalla Coop leasasi Hyundailta 12 vetykäyttöistä ix35-polttokennoautoa omien kaupparatsujensa käyttöön. Coop halusi myös ostaa vetykäyttöisen rekan jakeluliikenteeseen, mutta sellaista ei löytynyt yhdeltäkään valmistajalta. Niinpä Coop teetti noin 1,3 miljoonaa euroa maksaneet muunnokset itse, joten sillä on nyt liikenteessä maailman ensimmäinen vedyllä kulkeva rekka. Muutokset Man TGS 18.320 4x2 rekkaan teki Sveitsiläinen Esoro, joka tunnetaan mm. Rindspeedin villien konseptiautojen taustavoimana.
Vetyrekan toimintamatka yhdellä tankkauksella on noin 400 kilometriä. Vety on varastoitu seitsemään 4,93 kilon säiliöön, joista se syötetään polttokennolle, joka tuottaa jatkuvaa 100 kW tehoa. Tällä ruokkitaan rekkaa eteenpäin vievää 250 kW tehoista sähkömoottoria. Polttokennolta tuotettava ylijäämänenergia – samoin kuin jarrutuksissa talteen otettava energia – syötetään 120 kilowattitunnin kokoiselle litium-ioni-akustolle, jota hyödynnetään silloin kuin polttokennon 100 kW teho ei riitä – siis liikkellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Polttokenno on ruotsalaisen PowerCell AB:n valmistama.
Coopin laskelmien mukaan jo yhden dieselrekan korvaaminen vetyrekalla vähentää jakeluliikenteestä koituvia hiilidioksidipäästöjä noin 70-80 tonnia vuosittain.