Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?

Toyota pitää kynsin hampain kiinni kehittämästään hybriditeknologiastaan. Sähköautojen pelastavaan vaikutukseen se ei vielä aivan täysin usko, vaan jopa kritisoi sähköistämisessä edellä olevia kilpailijoitaan.

Maailman suurin autovalmistaja Toyota katsoo, että täyssähköautot eivät yksin ratkaise liikennepäästöihin liittyviä ongelmia. Kiireisimpien siirtyessä silkalla sähköllä liikkuvaan kalustoon panostaa Toyota edelleen vahvasti hybriditeknologiaan.

Yhtiö näkee, että tehokkaimmin liikenteen päästöjä leikataan useiden eri voimalinjojen yhteispelillä.

Toyota on ehättänyt kokeilla siipiään myös täyssähkön puolella. Ensimmäinen täyssähköinen auto, bZ4X, on tosin tuomittu lähes flopiksi.

On myös esitetty arveluita, että nuiva suhtautuminen täyssähköautoihin olisi vaikuttanut Akio Toyodan taannoiseen eroon yhtiön toimitusjohtajan tehtävistä.

Monet ovatkin epäilleet, että Toyota jäisi kiireisempien sähköistäjien jalkoihin. Japanilaismerkki näkee kuitenkin asian toisin.

Ratkaisuna useat voimalinjat

Toyotan omaksuman filosofian keskeinen ajatus on, että tehokkaimmin päästöjä leikkaavat useat toisiaan tukevat teknologiat. Yhtiön johtava tutkija Gill Pratt arvioi, että paras tulos saavutetaan täyssähköisten ja hybridivoimalinjojen yhteispelillä.

Saattaapa rivien välistä aistia myös vetykäyttöisten polttokennoautojen kiinnostavan. Japanilaisvalmistaja on tutkinut vetyteknologian soveltamista ajoneuvoihin jo vuosikymmenten ajan.

Yhtiö näyttää lähestyvän aihetta pikemminkin monikärkisesti kuin täyssähköautoja ehdottomasti vastustaen.

Niinpä Pratt on omaksunut varsin käytännönläheisen lähtökohdan päästöjen leikkaamiseksi. Hänen mielestään litiumin kaltaisia niukasti saatavilla olevia akkumateriaaleja olisi jaettava mahdollisimman monen ajoneuvon kesken.

Näin myös mahdollisimman moni ajoneuvo saataisiin sähköistettyä.

Rajallisesti litiumia

Pratt esittää arvionsa lähtökohdaksi sadan polttomoottorilla varustetun auton otantaa, jossa keskimääräinen hiilidioksidipäästö liikkuisi 250 grammassa kilometriä kohden. Hän lisää yhtälöön litiumannoksen, joka riittää akkujen valmistukseen 100 kilowattitunnin edestä, InsideEV's-julkaisu kertoo.

Tämän litiummäärän keskittäminen yhteen ainoaan tehokkaaseen akkuun vähentäisi otannan keskimääräisiä päästöjä vain 1,5 grammalla kilometriä kohden, Pratt laskee.

Mutta mikäli samainen litium hajasijoitettaisiin 1,1 kilowattitunnin akkuihin, olisi mahdollista valmistaa 90 hybridiautoa. Jäljelle jäisi lisäksi kymmenen perinteistä polttomoottoriautoa.

Tällä tavalla otannan keskimääräiset päästöt putoaisivat 205 grammaan ajokilometriä kohden, Pratt arvioi.

Eri mieltä voidaan olla siitä, synnyttääkö suurempi hybridilaivasto vähemmän päästöjä kuin pienempi määrä täyssähköautoja. Toyotan mukaan tämä näkökulma on joka tapauksessa jäänyt yleisessä keskustelussa vaille huomiota.

Unohtakaa toiveajattelu

Pratt myös kritisoi pidemmälle ehtineitä kilpailijoita toteamalla, että tulevaisuuteen tähtäävissä puheissa korostuu usein varaus ”mikäli olosuhteet sallivat”.

– Meidän on kypsyttävä ja lopetettava toiveajattelu, hän sanoo.

– Tosiasia on että resurssien saatavuudessa on oma rajoituksensa, niin raaka-aineiden, latausinfran kuin uudistuvan energiankin osalta… Kuinka voimme näissä oloissa vähentää alati lisääntyvän hiilidioksidin kokonaismäärää… Se vaatii kypsää keskustelua, ei päiväunia.

Joidenkin lähteiden mukaan Pratt kiinnostui aiheesta hänen läheistensä hankittua itselleen Teslan Model X -mallin. Auton toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 480 kilometriä.

Auton keskimääräiseksi ajomatkaksi kerrotaan viitisenkymmentä kilometriä päivässä. Akun sisältämästä potentiaalista jää siis päivittäin käyttämättä noin 90 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat