Myös Honda luopuu polttomoottoreista. Ei kuitenkaan vielä vuoteen 2030 mennessä, kuten moni muu perinteinen autovalmistaja. Euroopassa Honda lopettaa polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2022.
Japanilainen autovalmistaja Honda on ilmoittanut lopettavansa kokonaan polttomoottorimallien tuotannon ja markkinoinnin. Siirtymän takarajaksi yhtiö on asettanut vuoden 2040, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
Tuohon mennessä yhtiö aikoo siirtyä kokonaan täyssähköiseen mallivalikoimaan. Vaikka takaraja on suhteellisen kaukana, silti pitää merkittävänä.
Päätöstä voi pitää merkittävänä, sillä Honda on ensimmäinen japanilainen autovalmistaja joka linjaa tulevaisuutensa kokonaan sähköisten voimalinjojen varaan.
Lue myös: Polttomoottori-Audien taru tulee päätökseen yllättävän pian – tässä aikataulu, jossa leikki loppuu
– Kyseessä on erittäin kunnianhimoinen tavoite. Honda ilmoittaa ottavansa kaulaa muihin autovalmistajiin uusimman teknologian avulla, analytiikkayhtiö Fourinin Yachiyo Tanaka toteaa.
Honda saattaa hyötyä merkittävästi uuden pääjohtajansa Toshihiro Miben ajamista linjauksista.
Japanin hallitus on asettanut tavoitteekseen hiilineutraalin yhteiskunnan vuoteen 2050 mennessä.
Mittavat kasvunäkymät
Muutosta ennakoivat toimijat pääsevät ajamaan ensimmäisinä lähes neitseellisen markkinaan. Tällä hetkellä sähköautojen osuus Japanin automarkkinasta on prosentin luokkaa.
Vertailun vuoksi, maailman suurimpiin sähköautomarkkinoihin lukeutuvassa Kiinassa ladattavien sähköautojen osuus on kuuden prosentin luokkaa.
Ja vauhti en kuin kiihtyy. Ladattavien sähköautojen myyntivolyymien ennakoidaan jopa lähes viisinkertaistuvan vuosikymmenen puoleen väliin mennessä vuoden 2020 tasosta.
Tuolloin kaupaksi kävi maailmanlaajuisesti kolmisen miljoonaa töpseliautoa, kun vuoteen 2015 mennessä luvun odotetaan kasvavan 14 miljoonaan.
Lue myös: Yksi autovalmistaja ei aio edes harkita polttomoottoreista ja "raa'asta tunteesta" luopumista
Uusia liittolaisia
Honda on jo valmistellut tulevaa sopimalla akkuteknologiaan keskittyvästä yhteistyöstä amerikkalaisen GM:n kanssa. Japanilaisvalmistaja hyökkää Kiinan markkinoille peräti kymmenen ladattavan sähköautomallin voimin seuraavan viiden vuoden kuluessa.
Yhtiön ensimmäisellä täyssähköautiolla Honda e-mallille tavoitellaan noin 10 000 kappaleen vuotuista maailmanlaajuista myyntiä.
Sähköinen teknologia ulottuu myös yhtiön varsinaiseen leipälajiin eli moottoripyöriin.
Honda aikoo tuoda markkinoille kolme uutta täyssähköistä moottoripyörää vuoteen 2024 mennessä.
Kehityksen vauhdittamiseksi Honda, Yamaha ja italialainen Piaggio&SpA allekirjoittivat maaliskuussa sopimuksen moottoripyörien akkupaketteja standardoimisesta.
Honda ei jatkossakaan tule epäröimään erilaisten yhteistyökuvioiden aloittamisessa, huhtikuussa yhtiön komentosillalle astunut Midbe totesi tuolloin. Hän pitää Japanin hallituksen tavoitteita perusteltuina.
– Emme voi jättää näiden päätösten tekemistä viime tinkaan ja kuvitella, että ne onnistuvat käden käänteessä, hän sanoi.
Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen
Edessä ”kivikkoinen tie”
Tosin hän totesi samaan hengenvetoon, että vuoteen 2040 sijoittuvan tavoitteen saavuttamiseksi on kuljettava ”kivikkoinen tie”.
Hondan linjaukset ovat saaneet osakseen myös kriittisiä näkemyksiä. Ford arvioi saavuttavansa hiilineutraliuden vuoteen 2050 mennesä
Maailman suurin autovalmistaja Toyota puolestaan turvautunee vielä pitkälle tulvaisuudessa erilaisiin hybrideihin voimalinjoihin.
Analytiikkatalo Carnoraman analyytikko Takeshi Miyao näkee Hondan linjauksiin liittyvän myös markkinointistrategista ajattelua.
– Houkuttaakseen sijoittajia Hondalla ei oikeastaan ole muuta mahdollisuutta kuin esittää muista poikkeava suunnitelma. Saman asian toistamisesta ei ole mitään hyötyä, hän arvioi.