Sähköauto ei sopinutkaan poliisin käyttöön Lahdessa – Suomen ainoa sähkömaija siirrettiin toiseen kaupunkiin

Poliisin ensimmäinen ja ainakin vielä toistaiseksi ainoa partiokäytössä oleva sähköauto on tätä nykyä Hämeenlinnassa.

Hämeen poliisilaitos sai käyttöönsä Suomen ensimmäisen täyssähköisen partioauton kesällä 2021. Mercedes-Benz eVito -mallinen sähkömaija sijoitettiin Lahden pääpoliisiasemalle, mutta on sittemmin siirretty Hämeenlinnaan.

Suomen muista uusista Vito-mallisista partioautoista poiketen täyssähköversion väritys on vaaleampi, sillä esimerkiksi puskurit eivät ole mustat, vaan valkoiset. Muita ulkoisia eroja dieselmaijaan verrattuna ei ole, mikäli etukulman latausluukkua sekä muutamaa Electric-logoa ei lasketa.

Ajoneuvon rakenne on pitkälti samanlainen kuin sarjatuotannossakin olevassa Vitossa, mutta poliisivarustelusta johtuen muutoksia tehtiin muun muassa lattiaan, seiniin ja istuimiin.

Hämeen poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Tero Aalto on toiminut sähkö-Viton vastuukuljettajana Hämeenlinnassa viime keväästä asti. MTV Uutiset Live vieraili Hämeenlinnassa tutustumassa Suomen ainoaan partiokäytössä olevaan poliisiautoon sekä haastattelemassa Aaltoa täyssähköauton sopivuudesta poliisin käyttöön.

Kuinka hyvin runsaan 300 kilometrin "range" riittää oikeassa poliisikäytössä? Uskaltaako sähköautolla lähteä takaa-ajoon, jos akku ei ole täynnä, ja missä autoa ladataan? Entä miksei sähköauto sopinut kenttätyöhön Lahdessa? Katso videolta, millä autolla hämeenlinnalaiskonstaapeli lähtisi kaikkein mieluiten työvuoroon ajamaan, ja mitä mieltä Lahdessa auton kanssa työskennellyt ylikonstaapeli Joonas Salo on sähköauton soveltuvuudesta poliisin kenttätyöhön.

Katso alta, miltä poliisin diesel-Vito näyttää. Alla olevalla videolla nähtävät kuvat on ottanut ylikomisario Sami Hätönen.

Lue myös:

    Uusimmat