Facebook kokonaisuutena tienaa mainoksista nykyään yli 95 prosenttia tuloistaan, ja mainostuloista jo 80 prosenttia tuli vuoden lopulla mobiilista. Messenger sekä Facebookin ostama WhatsApp ovat kuitenkin toistaiseksi olleet täysin mainosvapaita eikä Facebook ole muuttanut niitä rahaksi käytännössä muillakaan tavoilla.
TechCrunchin käsiinsä saaman suurille mainostajille lähetetyn viestin mukaan Facebook aikoo kuitenkin nyt tuoda mainokset osaksi Messengeriä vuoden 2016 toisella vuosineljänneksellä eli huhti-kesäkuussa.
Aivan tyhjästä yllätyksenä ilmestyviä viestejä mainostajien ei kuitenkaan käyttäjille anneta lähettää – mainostajat voivat lähettää viestejä vain niille käyttäjille, jotka ovat aloittaneet yrityksen kanssa itse keskustelun aiemmin. Facebook toi yritysten kanssa viestimisen osaksi Messengeriä uusilla tavoilla alun perin viime vuonna.
Facebook Messengerillä on yli 800 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausitasolla, kertoi Facebook alkuvuodesta. Komeasti viime vuosina mobiilimainonnan kantamana menestynyt Facebook on seurannut Messengerinkin kanssa aiemmasta tuttua kärsivällistä strategiaansa: ensin kasvu suuriin käyttäjämääriin, tämän jälkeen käyttäjien sitouttaminen ja käytön lisääminen palvelua parantamalla ja vasta tämän jälkeen on tämän huomion rahaksi muuttamisen vuoro. Samaa mallia on sovellettu jo Instagramin kohdalla, johon mainokset tulivat voimalla viime vuoden, erityisesti toisen puoliskon aikana.
Facebook suosittelee nyt mainostajille lähettämässään viestissään yrityksiä kannustamaankäyttäjiä aloittamaan viestiketjuja heidän kanssaan, jotta jatkossa olisimahdollista lähettää myös mainoksia.
Facebook ei suoraan suostunut kommentoimaan vuotaneita tietoja, mutta totesi ettei se halua käyttäjien kuitenkaan saavan ”minkäänlaisia ei-haluttuja viestejä”.
Facebookin nykyisin omistama WhatsApp ja sen perustaja Jan Koum ovat pitkään vastustaneet mainoksia palvelunsa mahdollisena ansaintamallina. Kysymys nousi taas pinnalle tammikuussa WhatsAppin poistettua käyttömaksunsa ja muututtua täysin ilmaiseksi. Myös WhatsAppiin aiotaan näillä näkymin tuoda jonkinlaisia viestintämahdollisuuksia yritysten kanssa, mutta näistä ei vielä tiedetä yksityiskohtia eivätkä ne välttämättä mene yhtä pitkälle kuin edellä asiassa kulkevassa Facebook Messengerissä nähtävät ratkaisut.