Suositun kuva-, video- ja viestipalvelun Snapchatin liikevaihto on paljastunut tuoreen sijoittajakierroksen esittelymateriaaleista. Paljastuksen teki TechCrunch.
Snapchatin esityksen mukaan se keräsi viime vuonna liikevaihtoa yhteensä 59 miljoonaa dollaria. Tulot kertyivät vahvasti loppuvuodelle painottuen, jolloin heti katsomisen jälkeen katoavista viesteistään alun perin tunnetuksi tullut Snapchat vasta aloitti palvelussaan laajemmin ponnistelut rahan tekemiseksi.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihtoa kertyikin jo 33 miljoonaa, sitä ennen kolmannella 17 miljoonaa ja alkuvuodesta toisella neljänneksellä vain viisi ja vuoden alkuneljänneksellä neljä miljoonaa.
Snapchat tienaa monien muiden some-sovellusten tapaan ensi sijassa palvelun sisällä näkyvästä mainonnasta. Juuri tällä hetkellä Snapchatissa ei enää ole mitään käyttäjille maksullisia toimintoja. Mainontaa on jo tuotu muun muassa sovelluksen Discover-mediaosioon sekä Live-tarinoihin. Lisäksi tarjolla on ollut mainostajien maksamia linssejä kuvissa ja videoissa käytettäväksi. Snapchatin panostukset mainonnan saralla kohdistuvat vielä toistaiseksi Yhdysvaltoihin, joten täällä suunnalla voi toistaiseksinauttia käytöstä vähemmillä mainoksilla.
Snapchat odottaa kuluvan vuoden liikevaihdokseen jo 250-350 miljoonaa dollaria ja vuonna 2017 jo 500 miljoonasta miljardiin dollaria.
Snapchatin tuloksesta ei nyt ole saatu uutta tietoa, mutta selvää on, että kasvuvaiheessa oleva yhtiö on vielä reilusti tappiollinen ennen liikevaihdon odotettavissa olevaa merkittävää kasvua.
Snapchat nosti tuoreimmalla Series F -rahoituskierroksellaan rahoitusta yhteensä 1,8 miljardia dollaria, mutta koska Snapchat nostaa rahoitusta jatkuvalla tavalla, on rahoitus tullut pidemmän ajan sisällä. 1,158 miljardia dollaria rahasta on tullut sisään tämän vuoden puolella.
Samoin jatkuva rahoituksen nosto, ja mahdollisesti myös eri hinnoilla, vaikeuttaa Snapchatin arvostuksen tarkkaa hahmottamista. Suunnilleen Snapchatin arvioiduksi koko arvoksi tulee noin 20 miljardia dollaria uuden rahoituksen jälkeen.
Päivittäisiä aktiivisia käyttäjiä Snapchatilla oli 110 miljoonaa joulukuussa 2015. Vertailun vuoksi some-palveluista ylivoimaisesti suurimman Facebookin päivittäisten aktiivikäyttäjien määrä oli samaan aikaan 934 miljoonaa.
Snapchatin käyttäjämäärä on kasvanut vauhdilla ja yli tuplaantui esimerkiksi maaliskuussa 2015 saavutetusta 50 miljoonasta päivittäisestä käyttäjästä joulukuuhun mennessä.
Snapchat on kertonut, että sen sovelluksen käyttäjistä yli kaksi kolmasosaa luo päivittäin palveluun uutta sisältöä eikä vain katsele. Yhteensä Snapchatin kautta puolestaan tapahtuu jo yli 10 miljardia videokatselua päivässä.
Tämän vuoden puolella Snapchat on kehittänyt palveluaan muun muassa uudistamalla keskusteluosionsa kauttaaltaan. Lisäksi Snapchat käännettiin myös suomeksija videoihin on tullut mahdollisuus liittää 3D-tarroja. Tarjolle on tullut myös uusia linssejä kasvojen vaihtoon.