Enää yksi paikka jäljellä tähän hintaan! Tähän tapaan verkkopalvelu yllyttää lentoa ostavan kuluttajan tekemään nopean kaupan.
Kiusaus tehdä päätös nopeasti voi olla suuri; entäpä jos halvat liput menevät ohi suun ja myöhemmin joutuu maksamaan lennosta jo paljon enemmän? Kuluttajan on mahdotonta tietää lennon todellista tilannetta. Tätä ei pysty selvittämään asiantuntijakaan.
– Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tällainen paikkamäärä koskee kyseisen matkanvälittäjän kiintiötä eikä koko konetta. Kyseisellä lennolla voi olla kymmeniä paikkoja vapaana, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Serina Kavonius kuvailee.
Paniikki siis seis ja vertailemaan hintoja. Verkossa on lukuisia sivustoja, joilta matkan voi ostaa. Se merkitsee paitsi suurta vaihtoehtojen määrää myös pitkää pinnaa ja aikaa vaativaa navigointia sivulta toiselle. Hätiköinti kostautuu, kuluttajaneuvonnan kuluttajaoikeusneuvoja Arja Mahlio tietää.
– Lennon ehtoja ei lueta riittävän tarkasti. Edelleen moni matkustaja luulee, että lennot voi perua. Lähtökohtaisesti tätä peruutusoikeutta ei ole.
Sen voi ostaa erikseen, mutta tuolloinkin ehdot tulee katsoa tarkkaan. Mahlio muistuttaa, että monesti vakuutukset kattavat vain sairaustapaukset.
Pelkän lentolipun hinnassa voi säästää satasia
Lentolippujen hinnoissa samalle reittivälille samaan aikaan on suuret erot. STT:n vertailussa marraskuun loppupuolella kävi ilmi, että kuvitteellisen Lontoon-reissun pelkän lentolipun hintaero oli merkittävä.
Kaikissa esimerkeissä matkustaja olisi lähdössä matkaan loppiaisen alla torstaina aamukoneella ja palaisi kotiin loppiaisviikonlopun sunnuntaina illalla
Halvimmillaan edestakainen lentomatka Lontooseen kyseisenä pitkänä viikonloppuna olisi irronnut 199 eurolla. Norwegianin lento löytyi Momondon hakupalvelusta Airngo.fi-sivustolta.
Kalleimmillaan reissu olisi maksanut 403 euroa British Airwaysin lennolle Momondon kautta lentoa tarjonneen FlyHi.fi-sivustolta ostettuna.
Lentoyhtiöiden omilta verkkosivuilta hankittuna matkan hinta olisi asettunut ääripäiden väliin: Norwegianin lento olisi maksanut 203 euroa, Finnairin lento 267 euroa ja British Airwaysin 337 euroa.
Hintavertailua monimutkaistavat erilaiset lisämaksut matkatavaroista ja istuinpaikoista.
Valitukset lisääntyvät
Valitukset lentomatkoista lisääntyvät vuosi vuodelta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston Kavonius ei osaa arvioida, kuinka paljon valitusten määrään vaikuttaa kuluttajien parantunut tietoisuus omista oikeuksistaan ja kuinka suuri osuus on matkailun yleistymisellä.
Lentoliikennettä koskevia valituksia kuluttajaneuvonta sai vuonna 2016 runsaat 1 800, vuonna 2015 niitä oli noin 1 400 ja sitä ennen tuhat. Kavonius kertoo, että vuoden 2017 joulukuun 21. päivään mennessä yhteydenottoja oli tullut hieman yli 1 900.
Kuluttajaneuvonnan Mahlionkin näppituntuma on, että valituksia tehdään enemmän.
– Ihmiset matkustajat enemmän, ja netissä lentovarausten teko ja niihin liittyvät ongelmat ovat kasvussa. Aika paljon tulee valituksia ja nimenomaan niin, että lennetään ympäri maailmaa ja tehdään pienillä lentoyhtiöillä erillisillä lentolipuilla ostettuja matkoja ja sitten tulee ongelmia.
Tilastokeskuksen mukaan ulkomaille tehtiin touko-elokuussa kaikkiaan 3,4 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa. Näistä noin puolitoista miljoonaa lentäen.