Malesialaiskoneessa kuolleiden omaiset odottavat yhä oikeutta

Vuosi sitten Itä-Ukrainassa alasammutun MH17-malesialaiskoneen uhrien omaisilla on vain vähän toivoa saada ketään vastuuseen. Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Andras Racz sanoo Venäjän seisovan syytteiden tiellä.

Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat, kun Malaysian Airlines -lentoyhtiön kone ammuttiin alas.

Venäjä on ilmoittanut vastustavansa YK:n erityistuomioistuimen perustamista syyllisten selvittämiseksi. Koska Venäjällä on YK:n turvallisuusneuvostossa veto-oikeus, tuomioistuimelle ei irtoa mandaattia ilman Venäjän suostumusta.

-Vaikka Venäjä hyväksyisikin mandaatin, mitä se ei tee, se voisi monin eri tavoin häiritä tutkintaa, Racz toteaa.

Raczin mukaan Venäjä voi esimerkiksi salata tietoja siitä, mitä se on koneen alasampumisen jälkeen tehnyt, sekä hiljentää asiasta tietävät. 

"Kaikki tietävät, mitä tapahtui" 

Raczin mukaan kaikki tietävät, miksi kone putosi. Hän huomauttaa, että heti koneen alasampumisen jälkeen Venäjän tukemat Itä-Ukrainan separatistijoukot ilmoittivat pudottaneensa Ukrainan hallituksen sotakoneen.

-Voimme lähes varmasti sanoa, että syyllisiä ovat separatistit. Yhtä varmasti voimme kuitenkin sanoa myös, että se oli erehdys.

Racz kertoo Venäjän ja separatistien tuoneen julkisuuteen koneen putoamiselle monta erilaista selitystä. Yhden tarinan mukaan vastustaja pudotti kuolleilla ruumiilla täytetyn, kauko-ohjatun koneen tahallaan lavastaakseen separatistit.

-Korkea-arvoiset venäläisvirkamiehet pitivät lehdistötilaisuuksia, joissa he kertoivat valheita. Ei Venäjän tarkoitus edes ole saada ketään uskomaan sen narratiiveja. Tavoitteena on hämmentää ihmisiä, jotta he eivät uskoisi Ukrainankaan selityksiä, Racz sanoo.

Raczin mukaan Venäjän käytös ei tule yllätyksenä. Maa on johdonmukaisesti kieltänyt osallisuutensa Ukrainan sotaan.

-Ei vain Venäjä, vaan muutkin suurvallat tapaavat salata tietoja toimistaan kriisitilanteissa. 

Läksyjä opittavana 

Kansainvälisen tutkimusryhmän on tarkoitus julkaista raportti tapahtuneen kulusta myöhemmin tänä vuonna. Kansainvälisen oikeuden professori Martti Koskenniemi sanoo, että raportti on pyritty pitämään erillään poliittisista intohimoista, vaikka tapaus on ollut alusta asti voimakkaasti politisoitunut.

Erityisesti Hollanti on Koskenniemen mukaan pidättäytynyt tekemästä pikaisia johtopäätöksiä. Noin kaksi kolmasosaa koneessa kuolleista oli hollantilaisia.

-Se kertoo Hollannin poliittisen kulttuurin kypsyydestä. Venäjä sen sijaan päätti syyllisen olevan tavalla tai toisella Ukraina jo oikeastaan ennen kuin mitään oli tapahtunutkaan.

Raczin mielestä raportti on välttämätöntä tehdä, jotta omaiset saavat kipeästi kaipaamaansa tietoa.

Tiedonjakoon liittyy myös yksi tapauksen tärkeimmistä opetuksista. Racz kertoo, että esimerkiksi Saksa tiesi separatisteilla olevan käytössään pitkän kantaman ohjuksia. Velvoitetta tiedon jakamiseen ei kuitenkaan ole, ja siksi malesialaiskoneen lentoreitti kulki sota-alueen yli.

Venäjäkin sai opetuksen.

-Venäjä on nyt ymmärtänyt, että on riskialtista antaa huonosti koulutetuille ja kontrolloimattomille joukoille näin tehokkaita aseita. Nyt separatistijoukkoja johdetaan suurelta osin venäläisvoimin, Racz sanoo. 

Lue myös:

    Uusimmat