MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 2015 toinen osakilpailu ajettiin Malesian Sepangin radalla.
Topit:
1. Sebastian Vettel
Saksalaisen puolesta oli helppo olla onnellinen ihan jo koko lajin tulevaisuuden kannalta. Vettelin neljä Red Bullilla saavuttamaa maailmanmestaruutta laitetaan liian helposti loistavan auton piikkiin, mutta legendaksi kohoaminen saattaa silti vaatia menestystä myös Ferrarin kaltaisessa klassikkotallissa. Ensimmäinen voitto toisessa kisassa on äärimmäisen hyvä alku Vettelin matkalle kohti todellisen ikonin asemaa.
2. Ferrarin kehitys
Kimi Räikkösen viikonloppu jätti hieman ristiriitaisen maun, mutta Ferrarin ottama harppaus on Malesian perusteella huomattavasti suurempi kuin miltä se näytti kaksi viikkoa sitten Australiassa. Jokaisessa kisassa Ferrari ei edelleenkään pysty Mersua haastamaan. Positiivista kuitenkin on, että italialaistalli osoitti nyt pystyvänsä voittoihin.
3. Toro Rosso
Talli olisi saanut molemmat tulokkaansa pisteille jo Australiassa ilman Max Verstappenin keskeytystä, mutta Malesiassa hyvä työ palkittiin huipputuloksella. Toro Rosso oli Mercedeksen, Ferrarin ja Williamsin jälkeen kisan neljänneksi paras talli ja löi molemmilla autoillaan isoveljensä Red Bullin. Carlos Sainz oli Vettelin lisäksi ainoa kuski, joka onnistui viemään kisan läpi kahdella varikkopysähdyksellä. Espanjalainen otti loistavan lähdön 15. ruudusta ja talli oli hyvin hereillä ottaessaan autot nopeasti sisään turva-auton aikana.
4. Mercedes osaa myös hävitä
Lewis Hamiltonin pienestä radiohermoilusta huolimatta Mercedes otti ensimmäisen kunnon haasteen vastaan suoraselkäisesti. Mersu ei olisi pystynyt lyömään kahdella stopilla Ferrarille kampoihin, joten tämän parempaan ei vauhti riittänyt. Kuskien ja johdon onnittelut Ferrarille olivat aidot ja rehelliset. Jatkossa italialaisten lyöminen on entistä maukkaampaa, kun välillä tunnustaa tappionsa.
5. Bottaksen ohitus
Valtteri Bottas ei hätkähtänyt Felipe Massan ikävästä estelystä, vaan runttasi viimeisellä kierroksella komeasti ohi tallikaveristaan. Vuosi sitten Massa kieltäytyi antamasta suomalaiselle tietä. Kisan jälkeen Bottaksen muikeasta hymystä on helppo tulkita, että ohituksen täytyi tuntua todella hyvältä. Massan puolustukseksi täytyy kuitenkin sanoa, ettei brasilialaisella ollut pidemmän toisen stinttinsä takia renkaissaan enää loppukierroksella sellaista potkua, jolla olisi voinut haastaa toisen Williamsin.
Flopit:
1. Red Bull
Entisellä menestystallilla on ehkä pointtinsa Renault’n moottorin heikkouksia kohtaan, mutta Malesian GP oli tallille aivan ansaittu näpäytys. Toro Rosso sai molemmat autonsa edelle ja jätti moninkertaisella budjetilla operoivan emotallinsa jämäpisteille. Kitinän ja muiden syyttelyn sijasta Red Bullilla on nyt tartuttava talikkoon ja ryhdyttävä likaiseen työntekoon. Daniil Kvjatin hyvä loppu katkesi Nico Hülkenbergin aiheuttamaan kolariin ja autot kärsivät myös jarruongelmista, mutta aika-ajon perusteella parempaan olisi ollut mahdollisuus.
2. Lotus
Kaksi kisaa ajettu ja Lotus on McLarenin ja Marussian lisäksi ainoa talli, jolla ei ole vielä pisteen pistettä. Jos tilaa löytyy ympäriltä, nykyisellä Mercedes-moottorilla on mahdollisuus tehdä hyvää tulosta, mutta ruuhkassa ajellessa Romain Grosjeanille ja Pastor Maldonadolle sattuu väistämättä jotain. Grosjean ohitteli kisan aikana hyvin muita keskikastin autoja, mutta lopussa hän sai päästää muut ohitseen.
3. Williamsin varikkotyöskentely
Williams mokasi kummankin kuljettajan kohdalla yhden varikkopysähdyksen ja muutenkin tuntuu, että tiimillä on tällä hetkellä eniten kehitettävää varikkotyöskentelyssään. Myös pientä taktista hermoilua esiintyy yhä aika ajoin. Bottas oli lähdössä luvattoman vaisu, mutta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta Williamsin viides ja kuudes sija olivat aivan maksimisuoritus. Nopeammilla radoilla talli on jälleen mukana kärkitaistelussa.
4. Räikkösen avauskierros
Lähtökohta kisaan oli Räikkösen osalta kammottava, kun rinnalla oli kaksi pyörille nostettua täystuhoa (Grosjean ja Maldonado). Suomalaisella saattoi olla paineita selvitä ehjin nahoin kisaan, kun edellisessäkin kisassa rytisi, mutta tällä kertaa epävarmuus toi ongelmia tullessaan. Auton pohja vaurioitui rengasrikossa, minkä jälkeen Räikkönen teki huipputyötä neljännen sijan saavuttamiseksi.
5. Marussia
Manor vai Marussia? Virallisessa tuloslistassa lukee Marussia, joten mennään sillä. Kaikki kunnia tiimin uurastukselle ja asenteelle, mutta oliko Will Stevensin auton polttoainejärjestelmän vika oikeasti sitä luokkaa, ettei autoa saatu vuorokaudessa ajokuntoon? Ilkeimmät epäilivät, että talli valitsi tarkoituksella ajaa kauden avauskisansa vain yhdellä autolla.