Itävallan GP:n topit ja flopit: Näinkö fanit kohtelisivat Sennaa?

Lewis Hamilton, 2016 (2)
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 04.07.2016 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden yhdeksäs GP ajettiin Itävallassa.

Lewis Hamilton nousi viimeisellä kierroksella kisan voittoon osuttuaan yhteen Mercedeksen tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa. Kolarissa syylliseksi todettu Rosberg putosi neljänneksi Red Bullin Max Verstappenin ja Ferrarin Kimi Räikkösen noustessa palkintopallille.

TOP5:

1. Lewis Hamilton

Se tyyneys, jolla Hamilton on suhtautunut vaikeaan alkukauteensa, on ihailtavalla tasolla. Kyse ei ole kaiken saavuttaneen mestarin hälläväliä-asenteesta, vaan vahvan kilpakuskin itsevarmuudesta. Onnistui toista kertaa peräkkäin valtaamaan paalupaikan radalla, jonka vaatimaa ajotyyliä hän vihaa sydämensä pohjasta. Kisassa pinkoi loppuun kuluvilla kumeilla Räikköstä karkuun, nieli tiimin tekemät varikkomokat nopeasti ja hyväksyi pienen kritiikin jälkeen myös rengasvalinnan. Sen jälkeen pääsi vielä viimeisellä kierroksella vanteet vastakkain tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa ja selvisi voittajana maaliin. Jos tästä ei momentum käänny britin eduksi, niin mistä sitten?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Kimi Räikkönen

Suurennuslasi on jälleen heinäkuun alettua asetettu kokeneen suomalaisen päälle. Kuukauden aikana ajetaan neljä osakilpailua, jonka jokaisen jälkeen ynnätään viivan alle, onko Räikkönen jatkosopimuksen arvoinen Ferrarille. Ensimmäisen erän jälkeen voidaan sanoa, että on. Aika-ajojen nopea reagointi sateen alkamiseen antoi Ferrarille kisaan rengasedun, jota se ei kuitenkaan pystynyt hyödyntämään kisassa. Putoaminen varikkokäynnillä Red Bullien taakse oli pettymys, mutta sen jälkeen Räikkönen olisi kyllä poiminut molemmat autot edeltään, jos kisa olisi saatu vietyä maaliin asti ilman Mercedes-kuskien kolaria.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. McLaren ja Jenson Button

Kuudes sija ei ole syvällä suossa rypeneelle McLarenille edes kauden paras saavutus, mutta viikonloppu oli ehdottomasti kauden vakuuttavin. Nyt voidaan viimein sanoa, että legendaarinen talli on palannut mukaan kärkitaisteluun. Jenson Button on ollut viimeisen vuoden masentava hahmo, joka vaikuttaa jatkuvasti siltä, että on valmis siirtymään pysyvästi muihin hommiin. Itävallassa hän kuitenkin raivosi aika-ajoissa viidennen sijan ja piti hyvän startin jälkeen Räikkösenkin takanaan kuuden kierroksen ajan. F1 tarvitsee vahvan McLaren ja tämä viikonloppu on hyvä alku uudelle paluulle.

4. Nico Hülkenberg

Sergio Pereziä on ylistetty aiheestakin edellisinä kisaviikonloppuina, mutta nyt oli Hülkenbergin aika loistaa. Valitettavasti loisto kuitenkin jäi vain lauantaille, sillä mahtavan aika-ajon ja eturivin lähtöpaikan jälkeen kaikki meni täydellisesti pieleen. Startti oli kuskilta huono ja sen jälkeen jarruongelmat vaikeuttivat kummankin Force Indian menoa. Myös renkaat ja autoon iskenyt kova tärinä tekivät Hülkenbergin ajelusta täyttä tuskaa. Siihen päälle vielä viiden sekunnin aikasakko varikkosuoran ylinopeudesta. Positiivinen valonpilkahdus on kuitenkin annettu, joten tämä viikonloppu on nyt nollattava ja palattava taistoon Silverstonessa.

5. Pascal Wehrlein

Saksalaisen DTM-mestarin F1-debyyttiä odotettiin mielenkiinnolla muuallakin kuin hänet kiinnittäneen Mercedeksen leirissä, mutta alkukausi on ollut yllättävän vaisu. Itävallan rata on kuitenkin Wehrleinille tuttu myös edellisistä työtehtävistä ja hän onnistui sitä kautta maksimoimaan tuloksen. Aika-ajojen 12. sija oli jättipaukku sarjan huonoimmalla autolla, mutta kisan kymmenes sija oli varmasti Manorillakin kaukainen haave ennen kisastarttia. Lopputulos on samalla kunnianosoitus myös tallin edellisen pistesijan saavuttaneelle kuskille Jules Bianchille, jonka elämä katkesi lähes päivälleen vuosi sitten yhdeksän kuukautta aiemmin ulosajossa saamiensa vaikeiden vammojen seurauksena.

FLOP5:

1. Daniil Kvjat

Toro Rosson tallimanageri Graham Watson kertoi viikonloppuna MTV Sportille, että tiimi haluaa pitää emotalli Red Bullin hylkäämän venäläiskuskin myös ensi kaudella. Kvjatin itseluottamus on kuitenkin täysin maissa keväällä tapahtuneen nöyryyttävän alennuksen jälkeen eikä hänellä ole ollut aikaa käsitellä tapahtunutta, kun uusi tallikaveri Carlos Sainz on painanut oman tulevaisuutensa puolesta rinnalla. Kvjat rymisteli aika-ajoissa paljon puhetta herättäneiden kanttareiden yli ja sinkoutui sen jälkeen hirvittävällä voimalla kaiteeseen. Kuskilla kävi todellinen tuuri, ettei onnettomuudesta seurannut pahempaa. Vammat jäivät tällä kertaa henkiselle puolelle eikä oman tallin sisältä löydy tällaisen viikonlopun jälkeen koviin montaa ymmärtävää kuuntelijaa. Samaan aikaan Sainz nousi eilisen moottoririkon jälkeen hänniltä pisteille.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Nico Rosberg

Jokainen voitto on mestaruustaistelun kannalta tärkeä, mutta Rosberginkin pitäisi muistaa, että MM-titteli annetaan marraskuussa 21 osakilpailun yhteistuloksen perusteella. Tällä kertaa hän ei kerta kaikkiaan voinut hyväksyä sitä, että tallikaveri Lewis Hamilton nousee voittajaksi viimeisellä kierroksella. Rosberg syytti ylikuumenneita jarruja, mutta tiettävästi ratti toimi kyseiseen mutkaan asti ihan moitteettomasti. Hän ajoi mutkan pitkäksi ja paukautti autonsa Hamiltonia päin. Sen jälkeen toinen sija olisi ollut vielä haarukassa, ja Rosberg päätti heittää sen menemään kolauttamalla uudelleen Hamiltoniin. Tuomaristo ei halunnut olla vaikuttamassa MM-tilanteeseen, joten Rosbergin suurimmaksi rangaistukseksi jäi itse aiheutettu nelossijalle putoaminen. Laukoi kisan jälkeen sellaisia selityksiä, että Mika Salo ei ollut uskoa korviaan. MTV Sportin asiantuntijoiden reaktio on kuulemisen arvoinen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Ferrari

Periaatteessa kaikki oli pedattuna Ferrarille lauantain hieman onnekkaankin rengastaktikoinnin jälkeen. Kauden ensimmäisen voiton metsästäminen alkaa olla italialaistallille jo pakkomielle, mikä näkyi jälleen kisan epäonnistumisessa. Sebastian Vettelin renkaiden olisi pitänyt kaiken järjen mukaan kestää pitempään, joten yllättävässä renkaan räjähtämisessä on todennäköisesti taustalla jotain muutakin kuin pelkkä Ferrarin laskuvirhe. Räikkösen kohdalla ylipitkäksi venytetty ainoa varikkokäynti pudotti suomalaisen Red Bullien taakse, minkä jälkeen kisa oli jälleen omien mokien paikkailua Mersujen karatessa kauas horisonttiin.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Williams

Valtteri Bottas sai jälleen aika-ajoista varsin hyvän tuloksen, kun hän murtautui kahden Red Bullin väliin, mutta radan lämpötilan putoaminen puoleen lauantain hellelukemista taisi pilata Williamsin viikonlopun totaalisesti. Renkaat eivät toimineet ja yhdeksänneksi sijoittunut Bottas joutui taipumaan muun muassa McLarenin, Toro Rosson ja Haasin kuskeille. Felipe Massa joutui starttaamaan varikolta, kun tiimin testaama uusi etusiipi rikkoutui ja talli joutui vaihtamaan sen sunnuntaiksi. Kaiken epäonnen jälkeen täytyy silti ihmetellä, ettei autosta ollut vauhdikkaalla radalla parempaan. Tämän piti olla niitä Williamsille hyvin sopivia kisoja.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

5. Spielbergin kisayleisö

Loppuun täytyy sanoa vielä, että vaikka Hamiltonin on kestettävä muiden kuskien tavoin kritiikkiä, yleisön häneen kohdistama buuaus palkintopallijuhlissa oli ala-arvoista. Kolari Rosbergin kanssa oli vielä tuore tapaus ja tuskin kovin moni oli vielä täysin kartalla tapahtumien oikeasta kulusta, mutta loistavan kisan ajaneen voittajan mollaaminen tuntuu aina äärimmäisen typerältä. Sebastian Vettel sai kokea samaa pelkästään siitä syystä, että voitti liikaa kisoja. Näinkö F1-fanit muistaisivat Ayrton Sennaa, jos pääsisivät aikakoneella 25 vuotta taaksepäin?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Itävallan GP