Malesian GP:n lehdistökatsaus: Puukot takaisin, suomalaiset!

Kevin Magnussen
Kevin Magnussen sai suomalaisten vihat päälleen sosiaalisessa mediassa.Getty Images
Julkaistu 31.03.2014 12:33
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Felipe Massalle annettu tallimääräys herätti ihmetystä Brasiliassa. Suomalaisten raivo Kimi Räikkösen kisan pilannutta Kevin Magnussenia kohtaan oli puolestaan tanskalaisten mielestä täysin yliampuvaa.

Brasilialainen Globo-lehden toimittaja Rafael Lopes kertoo blogissaan Williamsin tallimääräyksen herättäneen ikäviä muistoja. Williams käski viimeisillä kierroksilla Massaa väistymään Valtteri Bottaksen tieltä, jotta tämä voisi yrittää ohittaa McLarenin Jenson Buttonia.

– Täytyy tunnustaa, että sain sillä hetkellä kylmiä väreitä. En voinut mitenkään olla muistelematta Saksan GP:tä 2010, jolloin Massa kuuli samaa Ferrari-insinööriltään Rob Smedleylta: ”Fernando on sinua nopeampi, vahvista että ymmärsit viestin”.

– Tällä kertaa tarina oli toisenlainen. Radioviestien jälkeen Massa ei luovuttanut helpolla. Hän piti vauhtinsa eikä antanut periksi Bottakselle, mikä oli selkeä viesti siitä, ettei hän tottele määräyksiä. Suorituskyvyn ero (Williams-kuskien välillä) ei ollut valtava. Massalla oli renkaat, jotka olivat olleet alla 13 kierrosta - Bottaksen 12 kierrosta. Mikään ei näin ollen oikeuttanut vaihtamaan järjestystä, Lopes perustelee.

Lopes myöntää, että Bottas on ehdottoman lupaava kuski, mutta Williams tarvitsee Massan kokemusta kehitystyöhönsä. Hänen mukaansa Bottas olisi päässyt Massan ohi, jos olisi todellisuudessa ollut nopeampi.

– Jos suorituskykysi on niin paljon parempi kisan lopussa, miksi et sitten ohittanut häntä? No, hän epäonnistui siinä. Ja oli kahdeksas, Lopes kirjoittaa Bottaksesta.

Vetäkää puukot takaisin, suomalaiset!

Italiassa harmiteltiin Kimi Räikkösen huonoa tuuria alkukierroksilla. McLarenin Kevin Magnussen puhkaisi etusiivellään suomalaisen takarenkaan, minkä seurauksena Räikkösen kisa oli pilalla.

– Kun Räikkönen nosti jalkaa kaasulta, ettei osuisi Ferrarin tallikaveriinsa, hän joutui Nico Hülkenbergin ja Kevin Magnussenin uhkaamaksi. Toisen kierroksen alussa tapahtui rike. Nuori tanskalainen osui Räikkösen oikeaan takarenkaaseen, toteaa Gazzatta dello Sportin Luigi Perna.

Tanskalainen Ekstra Bladet -lehti keräsi heti kisan jälkeen nettiartikkeliinsa suomalaisfanien raivopäisiä solvauksia Magnussenin ajovirhettä kohtaan. Lehden urheilupäällikkö Allan Olsen oli hämmästynyt suomalaisten nettipalautteesta, jossa Magnussenia haukuttiin muun muassa idiootiksi Räikkösen kisan pilaamisesta.

– Ottakaa nyt rauhallisesti ja vetäkää pitkät puukkonne takaisin, suomalaiset! Kyllä, Kevin Magnussen teki ajovirheen ja hänen olisi pitänyt nähdä Räikkösen ajolinja, mutta tämä on myös kilpa-ajoa, jossa käytetään eteen tulevat tilaisuudet, Olsen toruu.

Ekstra Bladetin F1-asiantuntija Jason Watt on sitä mieltä, ettei Magnussenin olisi pitänyt pyytää tapausta anteeksi. Watt arvostelee Kansainvälistä autoliittoa FIA:ta Magnussenin rankaisemisesta.

– He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen. Häpeä FIA! Watt tylyttää.

Ensimmäinen palo Rosbergille

Brittimediassa ylistettiin Lewis Hamiltonin dominanssia. Mercedes-kuski saavutti Malesiassa niin sanotun grand slamin eli otti voiton lisäksi nimiinsä paalupaikan ja nopeimman kierroksen sekä johti kisaa startista maaliin asti. Daily Telegraph -lehti ylisti etusivullaan päivää ”Hamiltonin taidonnäytteeksi”, jossa hän vei ensimmäisen kaksintaistelun tallikaveriaan vastaan. Australiassa taistoa ei nähty Hamiltonin keskeytyksen takia.

– Ensimmäinen palo. Tätä kautta on kuvailtu suoraksi taisteluksi vaistomaisesti ajavan britin ja hänen ainakin teoriassa älykkäämmän tallikaverinsa Nico Rosbergin välillä. Kasvava konsensus on ollut se, että uusi aikakausi polttoaineen säästämisessä ja herpaantumaton auton hallinta antaisivat saksalaiselle edun. Sunnuntai todisti toisin, kirjoittaa Daniel Johnson.

Guardianin Paul Weaver näkee eron Hamiltonin ja Rosbergin välillä vielä voimakkaampana. Hän muistuttaa, että Hamiltonin ailahtelevuus saattaa edelleen ratkaista mestaruuden Rosbergin hyväksi, mutta Malesian kisa osoitti brittikuskin olevan tallikaveriaan edellä. Rosberg johtaa MM-sarjaa 18 pisteellä.

– Tämä oli kuitenkin muistutus siitä kuilusta, joka on kahden hopeanuolen välillä, kun Hamilton on aivan parhaimmillaan. Kun ottaa huomioon kahden kilpakumppanin läheiset välit, kylmä fakta kolkuttaa jossain Rosbergin huippuälykkäässä mielessä. Ammattimaisuus ja itsetunto kuitenkin pakottavat hälventämään, jopa karkottamaan nämä ajatukset mahdollisimman kauas. Hamiltonin sunnuntaiajo oli kuitenkin brutaali muistutus siitä, millainen nokkimisjärjestys on, kun kaikki menee brittikuskilta hyvin.

Vettel suuteli pokaaliaan

Saksalaislehdistössä Malesian GP otettiin vastaan Mercedes-tallin ylivoimaisena suorituksena ja kuskipari nähtiin edelleen enemmänkin ylimpinä ystävyksinä kuin kanssakilpailijoina. Bild-lehti pitää tilannetta herkullisena.

– He ovat olleet kavereita 13-vuotiaista asti. He ajoivat samassa tiimissä kartingia. He asuvat edelleen samassa talossa Monacossa. Ja nyt he ajavat keskenään formula ykkösten maailmanmestaruudesta! Bild herkuttelee.

Sebastian Vettelin nousu palkintopallille jäi Mercedeksen ylivoiman varjoon, mutta ottaen huomioon Red Bullin lähtökohdat kauteen, Malesian palkintopallipaikka oli valtava tasonnosto.

– Lewis Hamilton ja Nico Rosberg juhlivat hiestä märkinä ja uupuneina Mercedeksen kaksoisvoittoa, mutta vain kahden metrin päässä maailmanmestari Sebastian Vettel nautti paluusta palkintopallille hiljaisesti suutelemalla pienempää pokaalia. Turhauttavien viikkojen jälkeen Malesian GP:n kolmossija oli Red Bull -kuskille menestys. Hopeanuolen ylivoima antaa kuitenkin mestarille lisää unettomia öitä, näkee saksalainen Rheinischen Post.

Tuoreimmat aiheesta

Malesian GP