Suomalainen Manu Holappa asuu renkaiden päällä, mutta ajelee bussillaan vain harvoin. Bussielämisen halpa hinta inspiroi ostamaan sen huutokaupasta. Holapan bussista kirjoittivat aiemmin Kouvolan Sanomat ja Iltalehti.
Holappa on remontoinut bussin yksin lukuunottamatta muutamaa kantokeikkaa. Holappa arvioi, että remontointiin kului yhden vuoden täydet työtunnit.
Holappa osti bussin 3 000 eurolla, jonka päälle tuli maksettavaksi arvonlisävero. Bussin remontointi taas maksoi noin 32 000 euroa.
– Olihan se työläs homma, Holappa kertoo MTV Uutisille.
Yksinkertainen on kaunista
Bussissa on kaikki tarpeellinen: sauna, suihku, vessa, keittiö ja oleskelutilaa.
Holappa on virittänyt sisään myös älyvalot ja komeat kaiuttimet.
Talvella bussi pysyy lämpimänä ilmalämpöpumpulla, ja tarvittaessa myös vesikiertoisen lattialämmityksen voi kytkeä päälle.
Kesällä bussin katolle asennetut aurinkopaneelit tuottavat enemmän sähköä kuin peli kuluttaa.
– Eläminen ei maksa juuri mitään.
Katso yllä olevalta videolta, mitkä ovat bussielämisen kuukausikulut.
Lue myös: Sähköyksipyörällä vuorokaudessa Helsingistä Rovaniemelle – ruokalähetti tallensi uskomattoman matkan: “Uusi maailmanennätys!”
Asuntoauto ei inspiroi
Edullisen elämisen lisäksi ratkaisun taustalla on myös muita syitä.
Holappa pitää liikkuvasta elämäntyylistä. Hän on tehnyt ennen keikkatyötä valomiehenä ja saattaa tehdä keikkatyötä myös tulevaisuudessa.
– Mulla oli jossain vaiheessa asuntovaunu, mutta se oli homeessa, ja mulla meinasi mennä terveys.
Asuntovaunun katto oli myös heikkoa tekoa ja se vuosi paikkauksista huolimatta.
– Totesin, että sellaiset eivät ole ratkaisu.
Holappa ei ole myöskään törmännyt käytännölliseen asuntoautoon tai -vaunuun.
– Ne perustuvat kaappeihin. Mä en tarvitse sellaista. Tykkään väljistä tiloista.
Holapan rempatussa bussissa on huone, jossa on sänky ja pieni toimistotila, kuten artikkelin alussa olevalta videolta voi nähdä.
– Siinä mahtuu vaikka tanssimaan. En tosin tanssi.
Lue myös: Santtu, Mikko ja Niko rakensivat auton, jota ei uskoisi todeksi: "Helppo lähteä vesistöön, kun voi ajaa rampista alas"
Muille myös
Nyt Holappa toivoo lisää bussiprojekteja.
Hän uskoo, että ensimmäisen onnistuneen rakennusprojektin jälkeen hän voisi ottaa vastaan uuden haasteen ja remontoida seuraavan nopeammin.
– Se oli alkuperäinen idea, että tämä on sellainen demoversio. Tietysti jokainen saisi teettää bussin omanlaisella pohjalla.