Pöllöjä liikenteessä! Maikkarin kuvausautot vaihtuivat uusiin – kuvaajakonkari suunnitteli pöllömobiilien erikoisvarustelun

2:35img
MTV Uutisten vanhat kuvausautot ovat kokeneet kovia vuosien varrella. Kuvaaja Pete Näsman esittelee, millaisia taisteluarpia yli kymmenen vuotta palvellut Ford Mondeo on saanut.
Julkaistu 26.08.2020 05:49

Ville Järveläinen

MTV Uutisten kuvaajat ovat saaneet alleen uusia katumaastureita, jotka korvaavat yli kymmenen vuotta käytössä olleet ja nyt ansaitulle eläkkeelle pääsevät farmarit.

Toyotan RAV4-katumaasturit korvaavat MTV Uutisten kuvaajien käyttämät valkoiset Ford Mondeot. Neljästä autosta viimeinenkin vaihtuu uuteen vielä tämän viikon aikana.

Autovalintaa oli tekemässä mies, joka tuntee talon kuvaajien tarpeet paremmin kuin kukaan muu. Kuvaaja Pete Näsman on nimittäin työskennellyt Pöllölaaksossa pian 36 vuotta.

Näsman on tyytyväinen uusiin autoihin, mutta ei keksi vanhoistakaan sen suurempaa valitettavaa.

Lue myös: Pöllölaakso muuttaa! Uusi osoite julkistettiin vihdoin – koko MTV:n toiminta siirtyy uusiin tiloihin vuonna 2022

– Hyvinhän ne palvelivat. Yksikään ei jättänyt tielle kertaakaan. Mä sanoin Tommolan Mikalle tässä jokin aika sitten, että varmaan ajetaan niillä niin kauan, että akselit putoavat, Pete naurahtaa.

– Mutta kyllä me vitsailtiin, että kun niillä löi moottoritiellä satasen vauhdissa kaasun pohjaan vitonen silmässä, mitään ei tapahtunut. Piti kolmoselle pudottaa.

Uudet RAV4:t ovat 2,5-litraisilla bensahybrideillään vanhoja 1,6-litraisia vaparikoneilla varustettuja työjuhtia vikkelämpiä kiihtymään, mikä miellyttää myös Peteä.

– Jos pitää ohittaa, on turvallista, että on tehoa.

Pete on ilahtunut paitsi manuaalivaihteiston vaihtumisesta automaattiin, myös hybridivoimalinjan myötä pienentyneestä kulutuksesta. Kun vanhalla autolla polttoainetta meni helposti kaupungissa 11 litraa sadalla kilometrillä, jää uudessa autossa kulutus noin puoleen siitä.

– Nyt on kulutus ollut 5,6 litraa satasella. Ympäristö kiittää.

Pete kertoo testanneensa useita autoja, mutta lopulta RAV4 valikoitui takatilojensa, suorituskykynsä sekä tietysti hintansa vuoksi. Vaikutusta oli myös vanhoja autoja suuremmalla maavaralla.

– Näissä hommissa joutuu välillä ajamaan vähän pahemmissakin paikoissa, jos pitää mennä vaikka pellonreunaan kuvaamaan. Yksi vanha auto jäi viime talvena mahastaan kiinni. Nyt ei jäädä ainakaan niin helposti jumiin.

Lue myös: MTV:n historiasta hurjat ja hilpeät muistelmat: Työkeikoilla tapeltiin poliisin kanssa ja siivottiin lantaa studiosta – Suomen viihde ja draama on kulkenut Pöllölaakson kautta

Maikkarin kuvaajien uusissa autoissa on niin sanotusti hyvä perusvarustelu. Mitään luksusta ei kuvaajille ole tarjolla. Penkitkin ovat kankaiset.

– Mutta onhan se hienoa, että vuonna 2020 saatiin kiinteästi handsfreet ja navigaattorit. Itse sitä toki tietää jo suurimman osan paikoista, mutta uusiakin kuvaajia on tullut. Helpompaa katsoa auton isolta näytöltä, mihin täytyy mennä.

"Itse kun tekee, niin syyllisen löytää peilistä"

Vaikka Toyotan hybriditeknologia ei mahdollista kymmenien kilometrien sähköistä toimintamatkaa, eikä autoa voi ladata pistokkeesta, on kolikon kääntöpuolena se, ettei auton perään ole tarvinnut sijoittaa suuria akkuja, jotka monissa ladattavissa hybrideissä rokottavat takatilan kokoa.

Suuri kontti oli yksi valintakriteereistä, sillä jokaisen kuvausauton tavaratilaan on rakennettu säilytysjärjestelmä, jossa kulkevat mukana niin tv-kamerat kuin kaikki pienempikin tilpehööri. Tällaiset ratkaisut teetetään monesti alan ammattilaisilla, mutta Maikkarilla tähän ei ollut tarvetta, sillä Peteltä löytyy osaamista siltäkin saralta.

– Helpompaa tehdä itse kuin selittää jollekin toiselle mitä tarvitaan, mikä toimii ja mikä ei. Helpointa näin. Ei se iso homma ollut.

– Ja syyllisen löytää tarvittaessa peilistä.

Osa rakenteista on otettu suoraan vanhoista kuvausautoista, mutta esimerkiksi laatikostot ovat uudet ja metalliset.

Lue myös: Toyota iski töpselin suosikkimalliinsa – sähkö vie pidemmälle kuin mitä eurooppalainen ajaa päivässä

– Ei enää lastulevylaatikoita. Kun ajetaan kaupungissa ja mukulakivikaduilla, niin ei se lastulevy kestä. Uudet laatikot maksoivatkin kyllä sitten nelinkertaisesti vanhoihin verrattuna.

Takakonttiin on vedetty myös sähköt, jotta esimerkiksi kameroiden akut ovat taatusti latingissa kuvauskeikalle saavuttaessa. Koiraverkot puolestaan pitävät kaluston takakontissa esimerkiksi onnettomuuden sattuessa.

Monipuolista työtä

Pöllölaaksossa pian neljä vuosikymmentä viettänyt Pete on ollut uutisten palveluksessa noin 25 vuotta. Kuvaaminen on visuaalista työtä, eikä siihen saa hänen mukaansa leipääntyä.

– Ihan sama kuin soittamisenkin kanssa. Jos niin käy, kannattaa myydä skitta pois, yhtä lailla kitaran varressa kuin kamerankin takana viihtyvä Pete täräyttää.

Uusien kuvakulmien löytäminen on olennainen osa uutiskuvaajan työtä.

Inkisen Ripa oli mun oppi-isä. Sillä oli hyvä asenne duuniin. Kun joku kysyi siltä, mistä se saa ideoita kuviin, niin se sanoi, että hihastaan. Ja että jos toisesta hihasta loppuu, niin ottaa sitten toisesta lisää.

Pete pitää omaakin työtään äärimmäisen vaihtelevana.

– Me lähdetään Mikan kanssa just Kymenlaaksoon kaivamaan tutkijan kanssa pellosta repaleisia kalsareita. Älä kysy enempää, hän nauraa.

– Välillä haastatellaan presidenttiä, välillä kaivetaan kalsareita pellosta. Joskus käy vähän sääliksi toimituksessa istuvia, jotka tuijottaa vain ruutua. Mä kaipaisin tunnin jälkeen jo jotain muuta tekemistä.

– Tämä on niitä harvoja duuneja, missä pääsee sanomaan presidentille, mihin sen pitää mennä seisomaan, kuvaajakonkari myhäilee.

Lue myös: Pöllölaaksoon tulossa 16-kerroksinen tornitalo – alue laitetaan uuteen uskoon, asuntoja noin tuhannelle

2:00img

Kymmenen uutisten loppukevennys 25.8.2020: MTV:n uudet Pöllöautot muistuttavat Batmanin Lepakkoautoa.

Artikkelia muokattu 26.8. klo 13.15: Korjattu uusien autojen teknisiä tietoja.

Tuoreimmat aiheesta

Autot