Jari Huttusen oli alun perin määrä ajaa kaudella 2020 kaksi MM-rallia Hyundain R5-autolla. Huttusen managerina toimiva Marcus Grönholm paljastaa, että helmikuinen voitto Ruotsin rallissa olisi poikinut näytönpaikkoja enemmänkin, mutta koronavirus sotki suunnitelmat.
Vanhan mallisella Hyundai i20 R5 -autolla Ruotsin rallin WRC3-luokassa kilpaillut Huttunen löi kauden toisessa MM-rallissa kaikki muut R5-autot – siis myös ne kuljettajat, jotka kilpailivat autotehtaiden piikkiin pykälää ylempänä WRC2-luokassa.
Kyseessä oli Huttusen ensimmäinen MM-osakilpailu sitten viime kesän Jyväskylän MM-rallin.
Grönholm paljastaa nyt MTV Urheilulle, että Huttunen olisi saanut voittonsa ansiosta ajaa myös toukokuisessa Portugalin MM-rallissa, joka ei siis alun perin lukeutunut 26-vuotiaan kiuruvetisen kisakalenteriin.
Valitettavaa kyllä, rallin MM-sarja on perunut maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi kaikki osakilpailut aina heinäkuun puolivälissä ajettavaan Safari-ralliin saakka.
– Jaria lyödään aina, sääliksi käy. Tässä on maailmassa kaikkea sekaisin muutenkin, mutta aina, kun sillä menee hyvin, tulee jotain. Katsotaan nyt, koska seuraavaksi ajetaan mitään. Se tässä on suurin murhe, Grönholm hamittelee MTV Urheilulle puhelimitse.
Tilanne muistuttaa hieman Jari-Matti Latvalan tilannetta. Viime kauden päätteeksi ilman työpaikkaa jäänyt Latvala suunnitteli ajavansa tällä kaudella yksityisellä rahoituksella kaksi MM-rallia Toyotan WRC-autolla: helmikuisen Ruotsin ja elokuisen Jyväskylän.
Toyotan tekniikka kuitenkin petti Ruotsissa jo ennen kuin ralli ehti edes kunnolla alkaa, ja Latvala sai neuvoteltua Tommi Mäkisen kanssa niin, että hän voisi ajaa korvaavana kisana kesäkuisen Sardinian MM-rallin. No, nyt sitäkään ei siis ajeta, mutta Latvala uskoo, että Mäkisen tarjous on siirrettävissä edelleen johonkin toisaalle.
Grönholm myöntää, että vastaavasta ratkaisusta on keskusteltu myös Huttusen kohdalla.
– Kyllä siitä on vähän ollut puhetta, mutta kaikki on niin sekaisin, ettei tässä tiedä yhtään mitään. Jarin piti ajaa tänä vuonna Puolan mestaruussarja läpi ihan treeninä. Minä olin hylkäämässä sen, että ei mitään järkeä, mutta Hyundai haluaisi, että se ajetaan. Kaikki riippuu nyt sitten siitä, miten se kalenteri menee ja mikä maailman tilanne on.
– Meitä kiinnostaisi, että Jari ajaisi MM-ralleja ja antaisi näyttöjä siellä. Nyt täytyy vain odottaa. Onko Jyväskylä seuraava MM-ralli? Siellä sitten. Sen jälkeen katsotaan, mitä muuta on mahdollista tehdä.
Huttunen ajaa tällä kaudella WRC3-luokassa vain siksi, etteivät Grönholm ja kumppanit saaneet kasaan rahasummaa, jota Hyundai pyysi vastineeksi paikasta tallin kehitysohjelmassa.
Grönholm kertoi asiasta helmikuun alussa, ja hänen lausuntojaan on mitä ilmeisimmin yritetty kääntää englanniksi Hyundain päämajassa Saksan Alzenaussa – tosin jokseenkin huonolla menestyksellä.
– Mä sain noottia Hyundailta siitä, että on sanottu näin. Mutta enhän mä haukkunut niitä mitenkään! Tarkoitin vain, että meillä ei ollut sitä mahdollisuutta saada riittävästi rahaa kasaan, ja sen takia he katsoivat muualle.
– Kyllä he haluavat Jarista pitää kiinni. Kaikki tietävät, että hän on nopea, meidän pitää nyt vain löytää se mahdollisuus. Ei tämä helppoa ole, mutta tsempataan niin kuin minäkin aikanaan. Ei luovuteta.
Huttusen tarina tosiaan muistuttaa hyvin paljon Grönholmin nousua rallimaailman huipulle 1990-luvulla. Raha oli tuolloinkin tiukassa. Nyt Grönholm on kuitenkin kaksinkertainen maailmanmestari, joten voisi kuvitella, että häntä katsotaan sopimusneuvotteluissa jonkin verran ylöspäin.
Vai?
– No en tiedä, niistä mestaruuksista on niin kauan jo, mies naurahtaa tyypilliseen tapaansa mutta jatkaa sitten.
– Ei se nyt hirveästi vaikuta, mitä olen saavuttanut, mutta onhan se tietysti ihan jees. Tilanne on kuitenkin uusi. Pitää olla se mahdollinen sponsoriraha mukana ja lähteä sillä eteenpäin.