Marcus Grönholmin rallisensaatiota edelsi haastattelu, jonka varovainen sävy hätkähdyttää – "Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta"

Pitkän ja äärimmäisen vaativan tien rallimaailman huipulle tehnyt Marcus Grönholm pääsi näyttämään osaamistaan toden teolla kaudella 2000, kun hän sai ajaa ensimmäisen täyden kautensa Peugeot'n tehdaskuljettajana. Tuloksena oli maailmanmestaruus.

Grönholm täytti ensimmäisen tehdaskautensa alussa 32 vuotta. Vaikka rallitähdet ovat pysyneet huipulla aina 40-vuotiaaksi asti – jotkut jopa yli – Grönholm ehti jo epäillä mahdollisuuksiaan päästä tehdaskuljettajaksi ennen kuin on liian vanha.

– Nyt oli oikea aika päästä sisään. Se menee vaikeammaksi joka vuosi. Nyt kun olen siellä, luulen, että edessä on monta vuotta, jos näytöt ovat hyviä, Grönholm totesi kauden alla esitetyssä Tulosruudussa tammikuussa 2000.

Grönholmin aloittaessa tehdastaipaleensa rallin MM-sarjan ja sitä edeltäneen FIA Cupin mestaruuden oli voittanut yhteensä 14 kuljettajaa. Heidän keski-ikänsä oli ollut ensimmäisen mestaruuden hetkellä 33.Kauden 2000 alkaessa

Grönholmilla ei ollut aavistustakaan, että hän ehtisi vielä tuon lukeman alle. 

Alun perin Grönholmin oli tarkoitus ajaa 14 osakilpailusta vain osa, omien muistikuviensa mukaan kymmenen. Hän lausui Tulosruudulle tavoitteen, joka kuulostaa jälkikäteen sanalla sanoen vaatimattomalta: uran avausvoiton saavuttaminen.

– Vuonna 2001 voidaan jo sitten puhua joistain muista saavutuksista. Katsotaan nyt ensin, jos pystyisin voittamaan, Grönholm sanoi 20 vuotta sitten.

Varovaisuudelle oli syynsä, sillä MM-sarjan kalenterissa oli monta kisaa, joita Grönholm ei ollut koskaan ajanut.

– Niissä kilpailuissa, joita en ole ajanut, täytyy ottaa vähän rauhallisemmin ja yrittää vain ottaa pisteitä eikä kilpailla voitoista. On täysin mahdotonta kilpailla muita vastaan siellä, missä ei ole ikinä ennen ollut.

Grönholm oli ajanut kauden 2000 alkaessa yhteensä 30 MM-rallia, joista 13 WRC-autolla.

Tavoite täyteen

Kaikki meni uusiksi heti kauden toisesta, Ruotsissa ajetusta osakilpailusta lähtien. 

Grönholm nousi kärkeen rallin toisella erikoiskokeella eikä luovuttanut enää johtoasemaa. Hän saavutti kaikkiaan seitsemän pohja-aikaa ja voitti rallin seitsemän sekunnin erolla nelinkertaiseen maailmanmestariin Tommi Mäkiseen

Kaudelle asetettu tavoite täyttyi kolmessa viikossa.

– Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta tavoitetta. Kyllä se oli juuri noin, Grönholm muistelee nyt MTV Urheilulle.

– Sitten se lähtikin ihan hyvin liikkeelle, ja pikkuhiljaa ne tallipäälliköt totesivat, että tuon jätkänhän kannattaa vissiin antaa ajaa enemmän.

Ruotsin jälkeen Grönholm ja kartanlukija Timo Rautiainen tuulettelivat palkintokorokkeella myös maaliskuussa Portugalissa (2:s) ja toukokuussa Argentiinassa (2:s).

Kelkka kääntyy

Kauden puolivälissä Grönholm oli MM-sarjassa kolmantena. Colin McRae oli tasapisteillä toisena, Carlos Sainz ja Mäkinen vaanivat vain pisteen päässä. Richard Burnsin MM-johto oli 14 pistettä.

Sitten kelkka kääntyi.

Grönholm voitti Uudessa-Seelannissa ja Suomessa. Burns jäi nollille. Suomalainen nousi MM-sarjan kärkeen – lopullisesti.

– Laskimme vain Timpan kanssa, että ajamme jokaisessa kisassa hyvät tulokset, emmekä stressanneet MM:n kannalta yhtään. Loppukaudesta alkoi näyttää siltä, että perhana, mehän olemme oikeasti taistelussa mukana, Grönholm muistelee.

Kauden jälkimmäisellä puoliskolla Grönholm oli ylivoimainen pistelinko kerättyään 41 pistettä, 18 pistettä enemmän kuin Sainz. Myös Grönholmin tallikaverit Francois Delecour ja asfalttispesialistina tutuksi tullut Gilles Panizzi olivat loppukaudesta hyvässä vauhdissa; molemmat keräsivät yli 20 pistettä.

Grönholm voitti mestaruuden viiden pisteen erolla Burnsiin. Voittoja tuli neljä, palkintokorokesijoituksia kaikkiaan seitsemän.

– Se oli minun ensimmäinen täysi kauteni. Ei minulla ollut hirveästi kokemusta niistä kisoista, ja silti ajoimme mestaruudesta. Hyvin pitkälti se johtui varmasti siitä, että kun Peugeot tuli edellisellä kaudella mukaan, sain ajaa puolikkaan kauden.

– Kerrankin sain ajaa paljon testiä, eikä ollut omat laitteet ja rahat pelissä. Jotenkin se oli niin paljon helpompaa, Grönholm muistelee hyvillään.

Pitkä hiljaisuus

Suomalaisen tehdastulokkaan maailmanmestaruus oli aikansa sensaatio. Samoin se, että Peugeot vei valmistajien mestaruuden heti ensimmäisellä täydellä kaudellaan.

Grönholm empii pitkään, kun häneltä kysyy, mitä rallissa pitäisi nykypäivänä tapahtua, että yllätyksellisyys olisi samaa luokkaa kuin 20 vuotta sitten.

– Tänä päivänä on ehkä vähän vaikea yllättää noin, hän sanoo lopulta.

– Silloin tapahtui paljon enemmän. Oli McRaen kaltaisia kuljettajia, jotka olivat nopeita, mutta jotenkin he olivat aina katollaan – noh, itsekin olin kyllä. Tänä päivänä kaikki tikkaavat niin saakelin tasaisesti eivätkä tee paljon virheitä. He osaavat pätkät todella hyvin. Kaikki videoidaan, ja sitten kuljettajat istuvat läppäreidensä kanssa jatkuvasti katsomassa joka metriä. Siinä on se ero.

Lue myös:

    Uusimmat