Postin lähetysten hitaudesta ja kadonneista paketeista on ollut sosiaalisessa mediassa paljon puhetta kuluneena keväänä.
Postin hidas toiminta puhututtaa. Kirjailija Maria Mustranta kertoo Facebook-päivityksessään peräti kuusi viikkoa matkaa tehneestä kutsukirjeestä, jonka mukana tuli muutakin lajitteluun hukkunutta postia.
– Kiinnitti huomiota, kun samalla kertaa tuli kuusi viikkoa vanha ja toinen toukokuun alussa lähetetty kirje, ja kaksi päivää myöhemmin maaliskuussa lähetetty kirje, jonka luulin jo kadonneen.
Mustranta ihmettelee, miten yhteiskunnan kannalta tärkeä ydintoiminto, jonka pitäisi toimia, ei toimi.
– Kyllähän sen pitäisi olla prioriteetti, vähän kuin viemäröinti tai katuvalot. On käsittämätöntä, että siihen ei voi luottaa. Kerran olen vienyt kirjan julkaisua varten tiedostoja kustantamoon itse, kun pelkäsin että ne myöhästyvät tai katoavat.
Mustranta kokee, että Postin toiminta on mennyt kehityksessä lähinnä taaksepäin. Hän on huomannut takkuilua lähinnä kirjepostissa, mutta aiemmin uutisoimme myös ongelmista Postin pakettitoimituksissa.
– Aiemmin perusoletus oli se, että kirjeet tulivat perille muutamassa päivässä. Muutos on suuri, hän toteaa.
Lue lisää: Henriika saa runsaasti kirjalähetyksiä – tai saisi, jos Posti toimittaisi ne perille: "Niitä on kuskattu Kuusamoon, jossa en ole edes käynyt"
Mustranta ei ole ottanut yhteyttä Postin asiakaspalveluun, sillä kokee sen olevan ajanhukkaa.
– Käsittääkseni Posti ei korvaa yhtään mitään. Facebook-päivitykseeni eräs ystäväni kommentoi, että hänen postinsa oli hävinnyt vuodeksi, ja vasta ulosottomiehen soitto paljasti tapahtuneen. Tästä hän joutui maksamaan viivästyskorkoja, ja melkein menetti luottotietonsa, Mustranta kertoo.
Postin sivuilla lukee, että tavallisen kirjeen kulkua tai luovutusta ei voida yleensä jälkikäteen mitenkään todentaa eikä niistä siksi yleensä ole mahdollista saada korvausta.