Henriika saa runsaasti kirjalähetyksiä – tai saisi, jos Posti toimittaisi ne perille: "Niitä on kuskattu Kuusamoon, jossa en ole edes käynyt"
Kirja-arvostelijana ja kirjaraadin jäsenenä toimiva Henriika Tulivirta on saanut pettyä Postin toimintaan toistuvasti. Jo kolmen vuoden ajan Posti on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa väärinohjatuilla lähetyksillä ja takkuavalla asiakaspalvelulla.
– Paketteja on kadonnut, ja niitä on joutunut johonkin ihmeelliseen lajittelu- ja rekisteröintilimboon viikoiksi. Niitä on kuskattu Kuusamoon, jossa en ole edes käynyt, Tulivirta luettelee MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmalle.
Tulivirta on muuttanut kahdesti lyhyen ajan sisään, ja huomannut Postin jähmeyden myös muuttoilmoituksen ja uudelleenjakelupyynnön kanssa.
– Uudelleenjakelupyyntö koskee vain kirjepostia. Jos vaikkapa kirjalähetys on lähetetty minulle ennen osoitteenmuutosta, on se vain jaettu uuteen osoitteeseen postiluukusta sisään, enkä ole ikinä nähnyt sitä.
Tulivirta ymmärtää, että hänen kohdallaan lähetysten suuri volyymimäärä voi aiheuttaa sen, että joskus tulee inhimillisiä erheitä, mutta jopa viikoittaiset ongelmat tuntuvat hänestä kohtuuttomilta.
Ei yksittäisen työntekijän vika
Postissa on Tulivirran mukaan oltu ymmärtäväisiä, eikä hän näe ongelmaa yksittäisten työntekijöiden vikana, vaan pikemminkin prosessipuolella on hänestä oltava jokin suurempi ongelma.
– Posti on vedonnut usein palvelujen karsimisten ja hintojen nostamisen kohdalla siihen, että ihmiset eivät käytä palveluja, mutta asiakkaan näkökulmasta on outoa, että palvelujen käyttämättömyys johtaa niiden huonontumiseen.
Tulivirta nostaa myös esille palvelujen digitalisoitumisen, jossa asiakaspalvelupisteen käyttäjät ovat eriarvoisessa asemassa:
– Nykyään melkein kaikki toimii OmaPostin kautta, ja palvelujen hinnatkin riippuvat siitä, tilaako paketin lähetyksen sieltä vai asiakaspalvelupisteestä. OmaPostista lähetetty paketti maksaa muistaakseni 6,90 euroa, mutta palvelupisteeltä 9,90 euroa.
Turhautumisesta syntyi laulu
Tulivirta on jopa tehnyt kappaleen Postin toiminnasta tutun melodian pohjalle.
Kappale sai alkunsa turhautumisesta Postin kanssa koettuihin toistuviin ongelmiin ja niiden selvittelyyn pitkissä, maksullisissa asiakaspalvelujonoissa.
– Turhautuminen piti vaan purkaa, ja jättää tällainen ystävällismielinen asiakaspalaute. Postin työntekijät ovat ainakin ottaneet sen tosi hyvin vastaan, mutta en tiedä miten johtoportaassa on mietitty tästä laulavasta asiakaspalautteesta, Tulikivi naurahtaa.
Uusimmat
-
06:20
Matilda Wirtavuori eteni pitkälle Miss Universum -kisoissa
-
05:58
Asikkalan taksitapon uhrin isä juttelee yhä päivittäin tyttärelleen – "Cristan henki on joka paikassa missä minä olen"
-
00:00
Helsingin suurin ulkokuntosali rakennettiin huippusuosittuun saareen – ihmisiä piti häätää pois.
-
23:54
Trump valitsi energiaministerin
-
23:12
Israelissa raketti-isku synagogaan – kaksi haavoittui
-
22:55
Huippuottelussa pelottava tilanne – apuvalmentaja sai sairauskohtauksen kesken pelin
-
22:51
NHL:n suomalaisvahdilta ilmiömäinen triplatorjunta
-
22:31
Lotossa yksi täysosuma
-
22:23
Kova tuuli riepottelee – kymmenet tuhannet edelleen ilman sähköä
-
22:07
Pankkiautomaatti yritettiin murtaa Kolarissa – poliisi kaipaa vihjeitä
-
21:44
Erikoinen tilanne tutkintaan: HIFK-kapteenia taklattiin päähän – omiin kolahti sekunteja myöhemmin
-
21:18
SM-liigassa pelikieltotapaus: raju isku kaulaan oli liikaa – kanadalaiselle kakkua
-
21:17
Moottoripyöräilijä ajoi käsittämätöntä ylinopeutta Helsingissä: "Kausi päättyi tähän!"
-
21:15
Finaalipaikka jäi haaveeksi: Harri Heliövaaralle kitkerä tappio
-
21:00
Masked Singer -voitto ratkesi – kärkikolmikko paljasti henkilöllisyytensä
-
20:55
Ihminen löytyi kuolleena ratikkapysäkiltä Helsingissä
-
20:30
Hyundai-pomolta arvoituksellisia sanoja Esapekka Lapista – "Pidämme silmämme auki"
-
20:29
SM-liigakatsomossa raju viesti
-
20:23
Karri Kiveltä silmiinpistävä huomio HIFK:sta – "Ettei lähde luisuun…"
-
20:13
Tove Janssonin hahmotelmat Muumeista löydettiin yllättäen arkistosta – tältä ne näyttävät
-
Lataa lisää