Henriika saa runsaasti kirjalähetyksiä – tai saisi, jos Posti toimittaisi ne perille: "Niitä on kuskattu Kuusamoon, jossa en ole edes käynyt"

10:27imgSaapumattomia pankkikortteja ja kuukausien myöhästymisiä – miksi Postin toiminta takkuaa?
Julkaistu 06.06.2022 19:53
Toimittajan kuva

Jani Rolamo

jani.rolamo@mtv.fi

@namatsuu

Kirja-arvostelijana ja kirjaraadin jäsenenä toimiva Henriika Tulivirta on saanut pettyä Postin toimintaan toistuvasti. Jo kolmen vuoden ajan Posti on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa väärinohjatuilla lähetyksillä ja takkuavalla asiakaspalvelulla.

– Paketteja on kadonnut, ja niitä on joutunut johonkin ihmeelliseen lajittelu- ja rekisteröintilimboon viikoiksi. Niitä on kuskattu Kuusamoon, jossa en ole edes käynyt, Tulivirta luettelee MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmalle. 

Tulivirta on muuttanut kahdesti lyhyen ajan sisään, ja huomannut Postin jähmeyden myös muuttoilmoituksen ja uudelleenjakelupyynnön kanssa.

– Uudelleenjakelupyyntö koskee vain kirjepostia. Jos vaikkapa kirjalähetys on lähetetty minulle ennen osoitteenmuutosta, on se vain jaettu uuteen osoitteeseen postiluukusta sisään, enkä ole ikinä nähnyt sitä. 

Tulivirta ymmärtää, että hänen kohdallaan lähetysten suuri volyymimäärä voi aiheuttaa sen, että joskus tulee inhimillisiä erheitä, mutta jopa viikoittaiset ongelmat tuntuvat hänestä kohtuuttomilta. 

0606-VJ-POSTI-JUMBO-1Postin hitaus ja epäselvä kommunikointi on herättänyt närää monissa. Näin tilitti eräs asiakas viestintäpalvelu Twitterissä.

Ei yksittäisen työntekijän vika

Postissa on Tulivirran mukaan oltu ymmärtäväisiä, eikä hän näe ongelmaa yksittäisten työntekijöiden vikana, vaan pikemminkin prosessipuolella on hänestä oltava jokin suurempi ongelma. 

– Posti on vedonnut usein palvelujen karsimisten ja hintojen nostamisen kohdalla siihen, että ihmiset eivät käytä palveluja, mutta asiakkaan näkökulmasta on outoa, että palvelujen käyttämättömyys johtaa niiden huonontumiseen. 

Tulivirta nostaa myös esille palvelujen digitalisoitumisen, jossa asiakaspalvelupisteen käyttäjät ovat eriarvoisessa asemassa:

– Nykyään melkein kaikki toimii OmaPostin kautta, ja palvelujen hinnatkin riippuvat siitä, tilaako paketin lähetyksen sieltä vai asiakaspalvelupisteestä. OmaPostista lähetetty paketti maksaa muistaakseni 6,90 euroa, mutta palvelupisteeltä 9,90 euroa. 

0606-VJ-POSTI-JUMBO-3Tämä Twitter-käyttäjä päivitteli Postin hitautta jopa lyhyen matkan kirjelähetyksissä.

Turhautumisesta syntyi laulu

Tulivirta on jopa tehnyt kappaleen Postin toiminnasta tutun melodian pohjalle.

Kappale sai alkunsa turhautumisesta Postin kanssa koettuihin toistuviin ongelmiin ja niiden selvittelyyn pitkissä, maksullisissa asiakaspalvelujonoissa. 

– Turhautuminen piti vaan purkaa, ja jättää tällainen ystävällismielinen asiakaspalaute. Postin työntekijät ovat ainakin ottaneet sen tosi hyvin vastaan, mutta en tiedä miten johtoportaassa on mietitty tästä laulavasta asiakaspalautteesta, Tulikivi naurahtaa. 

Lue myös: Posti on jätetty jakamatta koko kerrostaloon Helsingissä yli kahden viikon ajan – Posti: Rappu ei ole jakajalle turvallinen, vaikka talossa asuu lapsiperheitä

Tuoreimmat aiheesta

Posti