Designyhtiö Marimekon tulos parani alkuvuonna selvästi. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi tammi-maaliskuussa 2,6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 1,2 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kuvailee tiedotteessa vuoden alkaneen varsin hyvin. Hänen mukaansa vahvojen tuloslukujen taustalla olivat tukkutoimitusten ajoitusmuutos ja Suomen vähittäismyynnin hyvä kehitys.
Liikevoitto kaksinkertaistui alkuvuonna myynnin kasvun ja myyntikatteen vahvistumisen ansiosta.
– Myyntikatteen paranemiseen vaikutti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, Alahuhta-Kasko kertoo.
Hyvät tulosuutiset sysäsivät Marimekon osakkeen kovaan nousukiitoon. Aamupäivällä yhtiön osakekurssi oli vahvistunut noin 15 prosenttia Helsingin pörssissä.
Harmaavientitapaukset voivat nakertaa tulosta
Marimekon liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 13 prosenttia 27,1 miljoonaan euroon.
Suomessa myynti nousi seitsemän prosenttia vuoden takaisesta. Kansainvälinen myynti kasvoi vielä rivakammin, mutta siihen vaikuttivat viime vuoden lopulta alkuvuodelle siirtyneet tukkutoimitukset Aasian ja Tyynenmeren alueella.
Marimekon myynnistä yli puolet tulee Suomesta. Aasian ja Tyynenmeren alue on yhtiön toiseksi tärkein markkina-alue.
Tulostiedotteessa Marimekko kertoo myös, että sen tietoon on tullut harmaavientitapauksia. Käytännössä Marimekon tuotteita on päässyt myyntiin toimijoille, jotka eivät täytä yhtiön jakelumallin kriteereitä.
Marimekko tutkii asiaa ja on ryhtynyt toimiin tapausten vuoksi. Tapausten kontrolloimisella saattaa olla heikentävä vaikutus myyntiin ja tulokseen, yhtiö kertoo. Tiedotteessa ei ole mainintaa mahdollisen tulosvaikutuksen suuruudesta.
Alkuvuoden tulosparannus on jatkoa Marimekon viime aikojen vahvalle kehitykselle. Viime vuonna yhtiö kasvatti vertailukelpoista liikevoittoaan 42 prosenttia toissa vuoteen verrattuna.